[]
[] [firmabil.no] []

SUV-er med kraft i


Odd Erik Skavold Lystad



Mercedes har pumpet sine nest minste SUV-er fulle av steroider. Resultatet er GLC-er med over 500 hestekrefter.

Den grillen kler GLC-ene overraskende godt. Plukket rett fra de råeste AMG GT-modellene og klistret i fjeset på Mercedes’ nest minste SUV-er – GLC og GLC Coupé – viser den at her er det noen som mener alvor.

Bilene skal ha premiere på bilutstillingen i New York, som hvert år kjøres i påsken – og det er skikkelig påskegodt Mercedes varter opp med.

Det er nemlig ikke bare grillen SUV-ene har lånt fra AMG GT. Også motoren er plukket rett fra superbilen. En 4-liters V8-er med to turboer og et lydbilde som får hårene i nakken min til å reise seg bare jeg tenker på lyden fra de fire eksosrørene.

Og i motsetning til de fleste andre Mercedeser, er alle fire eksoshalene i bruk. Ikke noen jukserør her!

Sports-eksosanlegget har også justerbart lydnivå, i to trinn. Men, tyske som de er, Mercedes påpeker at selv i sportsmodus er lyden «designet slik at den holder seg innenfor alle støy-regelverk». Det er i så fall helt på grensen.

Fire ganger fire pluss
Langs eksosløpet under bilen går også drivakselen til bakhjula. AMG har i senere tid eksperimentert litt med firehjulsdrift, og flere og flere AMG-er har drift på alle fire. GLC-ene er naturligvis ikke noe unntak. Skulle bare mangle, si!

Systemet har fått navnet 4Matic+, det samme som i E-klasse AMG. En elektromekanisk clutch kan frikoble forhjulene helt, både for å gjøre normalkjøringen litt mer økonomisk, men også for å kunne bli helt hooligan når behovet skulle melde seg.

Jeg kan se for meg GLC-ene svinge hekken ut i drøye sladder, i sving etter sving. Både S- og ikke-S-utgavene av GLC 63 AMG har differensialsperrer på bakakselen. Ikke-S har mekanisk diffsperre, S har elektrisk styrt sperre.

(artikkelen fortsetter)

Kraftverk
Den sterkeste stjerna til AMG GLC er ikke den i grillen (da burde den i det minste lyst opp, slik som på Mercedes’ Actros-modeller). Det er motoren.

En fire-liters V8-er med to turboer plassert trygt på innsiden av de to sylinderbankene – en konfigurasjon Mercedes kaller «hot-in-vee».

I AMG S-utgave yter V8-eren hele 510 hestekrefter. Den vanlige AMG-utgaven, om man får lov å kalle slikt «vanlig», har 476.

Kraftigst på markedet
Dermed plasserer Mercedes seg på linje med Alfa Romeo og deres Stelvio Quadrifoglio som den kraftigste mellomklasse-SUV-en på markedet.

Porsche Macan Turbo? Ikke i nærheten med sine 440 ponnier, og Audis SQ5 er enda lengre unna – selv om begge åpner for kraftigere varianter i fremtiden med henholdsvis Turbo S- og RSQ5-modeller.

Superbilkrefter
Ytelsene til Mercedesene (hver motor er naturligvis signert av sin personlige motorbygger fra Affalterbach) er nok til å krype under fire sekunder fra 0-100.

Under fire sekunder … Dette var superbiltall for ikke mange år siden.

Husker du Ferrari F430? Den brukte 3,9 sekunder til hundre. Mercedes-AMG GLC 63 S bruker 3,8.

Velger noen å gå for ikke-S-utgaven må de «nøye» seg med fire blank til hundre. Ikke akkurat sneglefart, det heller.

Tallene er for øvrig identiske uavhengig om man velger GLC eller GLC Coupé, og toppfarten på alle modellene er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen.

Kreftene går gjennom Mercedes’ nye 9-trinns Speedshift-kasse. En dobbeltclutch-kasse som debuterte i nye E-klasse AMG.

Mercedes forteller at bilene kommer i salg fra sommeren av, med leveringer i høst. Inntil da kan du sikle litt over følgende spesifikasjoner.

Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+
  GLC 63 GLC 63 Coupé GLC 63 S GLC 63 S Coupé

Motor:

3982 ccm, V8 twin-turbo

Effekt:

350 kW (476 hk)
v/5500-6250 o/min.

375 kW (510 hk)
v/5500-6250 o/min.

Dreiemoment:

650 Nm v/1750-4500 o/min.

700 Nm v/1750-4500 o/min.

Egenvekt:

1925 kg

1935 kg 1935 kg 1945 kg

Aks. 0-100 km/t:

4,0 sek.

3,8 sek.

Toppfart:

250 km/t (el. begrenset)

Snittforbruk (oppgitt):

1,03 l/mil

1,07 l/mil

CO2:

234 g/km

244 g/km

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: