SUV-er med kraft i
Mercedes har pumpet sine nest minste SUV-er fulle av steroider. Resultatet er GLC-er med over 500 hestekrefter. Den grillen kler GLC-ene overraskende godt. Plukket rett fra de råeste AMG GT-modellene og klistret i fjeset på Mercedes’ nest minste SUV-er – GLC og GLC Coupé – viser den at her er det noen som mener alvor. Bilene skal ha premiere på bilutstillingen i New York, som hvert år kjøres i påsken – og det er skikkelig påskegodt Mercedes varter opp med. Det er nemlig ikke bare grillen SUV-ene har lånt fra AMG GT. Også motoren er plukket rett fra superbilen. En 4-liters V8-er med to turboer og et lydbilde som får hårene i nakken min til å reise seg bare jeg tenker på lyden fra de fire eksosrørene. Og i motsetning til de fleste andre Mercedeser, er alle fire eksoshalene i bruk. Ikke noen jukserør her! Sports-eksosanlegget har også justerbart lydnivå, i to trinn. Men, tyske som de er, Mercedes påpeker at selv i sportsmodus er lyden «designet slik at den holder seg innenfor alle støy-regelverk». Det er i så fall helt på grensen. Fire ganger fire pluss Systemet har fått navnet 4Matic+, det samme som i E-klasse AMG. En elektromekanisk clutch kan frikoble forhjulene helt, både for å gjøre normalkjøringen litt mer økonomisk, men også for å kunne bli helt hooligan når behovet skulle melde seg. Jeg kan se for meg GLC-ene svinge hekken ut i drøye sladder, i sving etter sving. Både S- og ikke-S-utgavene av GLC 63 AMG har differensialsperrer på bakakselen. Ikke-S har mekanisk diffsperre, S har elektrisk styrt sperre. (artikkelen fortsetter) Kraftverk En fire-liters V8-er med to turboer plassert trygt på innsiden av de to sylinderbankene – en konfigurasjon Mercedes kaller «hot-in-vee». I AMG S-utgave yter V8-eren hele 510 hestekrefter. Den vanlige AMG-utgaven, om man får lov å kalle slikt «vanlig», har 476. Kraftigst på markedet Porsche Macan Turbo? Ikke i nærheten med sine 440 ponnier, og Audis SQ5 er enda lengre unna – selv om begge åpner for kraftigere varianter i fremtiden med henholdsvis Turbo S- og RSQ5-modeller. Superbilkrefter Under fire sekunder … Dette var superbiltall for ikke mange år siden. Husker du Ferrari F430? Den brukte 3,9 sekunder til hundre. Mercedes-AMG GLC 63 S bruker 3,8. Velger noen å gå for ikke-S-utgaven må de «nøye» seg med fire blank til hundre. Ikke akkurat sneglefart, det heller. Tallene er for øvrig identiske uavhengig om man velger GLC eller GLC Coupé, og toppfarten på alle modellene er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen. Kreftene går gjennom Mercedes’ nye 9-trinns Speedshift-kasse. En dobbeltclutch-kasse som debuterte i nye E-klasse AMG. Mercedes forteller at bilene kommer i salg fra sommeren av, med leveringer i høst. Inntil da kan du sikle litt over følgende spesifikasjoner.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |