Renault røsker opp i F1
Ganske overraskende stiller Renault på Shanghai-utstillingen med en visjon om Formel 1 i 2027. Selvfølgelig har Renault andre ting på blokka også, på årets store kinesiske bilutstilling. Med en joint venture med Dongfeng, og med en fabrikk der kapasiteten er 150.000 biler pr. år – med planer om dobling - er de ikke akkurat anonyme på det kinesiske markedet. Men det er deres R.S. 2027 Vision som kommer til å gi global gjenklang denne gangen. For selv om Renault for tiden har en ganske lav profil blant Grand Prix-deltakerne, har de virkelig rett til å blande seg inn i diskusjonen om sportens fremtid. Det var Renault som startet Den Nye Tid, ved å introdusere turbomotorer, den gangen man kunne velge. Og alle de andre valgte store, tunge natur-pustede versjoner. Dessuten var Renault den første bilprodusenten som gikk all-in, etter at Mercedes hadde trukket seg midt på femti-tallet. Nesten utrolig å tenke på alt dette skjedde for 40 år siden. De debuterte i denne grenen i 1977 og med samarbeidspartnere har de så langt 170 seire (og 215 starter fra første posisjon), 12 merke-VM og 11 fører-VM. I tillegg har de vært engasjert i omtrent alt som har eksistert av internasjonale bilsportgrener – og er fremdeles svært aktiv også i mer juniore formel- og landeveis-klasser. Som sagt – disse folkene har rett til å uttale seg. 1360 hestekrefter Her skal det bli spektakulær kjøring med et kraft/vekt forhold vi aldri har sett make til (1 megawatt – eller 1360 hk – på 600 kg), føreren skal være helt synlig takket være transparent cockpit og transparent hjelm, det skal være aktive LED-signaler i hjulene som forteller alt om bilens status (for eksempel hvor mye energi som er igjen om bord), føreren får opp en sanntids ‘fan-ranking’ på sitt display som forteller om aktivitetene på sosiale media, all telemetri og dialog er tilgjengelig på internett og det blir selvfølgelig en meget mer interaktiv TV-overføring. Men som vi ser av bildene har ikke Renault glemt bort at dette skal se attraktivt ut også. Det er liksom ikke i tvil om at bilen er en ekte Formel 1 racer, i direkte slekt med slike biler som kjøres i dag. Du skal heller ikke være i tvil om at dette er en Renault – de C-formede LED-lyktene foran og den store, opplyste Renault-logoen over motoren gir klare referanser til det Renault egentlig driver med. Smarte biler Og tro ikke at de stopper der. For her er det oppskrifter på løps-formatene, på hvordan man kan begrense kostnadene slik at sporten bli mer tilgjengelig både for tilskuere og for håpefulle racing-team. Og de har et forslag til "rookie nights" der håpefulle førere kan få vise seg. I tillegg til mye annet. Det er to mulige tolkninger av budskapet. Enten at Renault bare ønsker å vise at de kan tenke fremover, også når det gjelder bilsport – akkurat som Pininfarina gjorde da de viste sitt Sigma-prosjekt i 1969. Men mer sannsynlig er det at det bør tolkes som et innlegg i dagens skarpe debatt om Formel 1-sportens fremtid fra en av Formel 1-sportens største støttespillere. Som samtidig antyder et løfte om at de fortsatt skal finnes der – i hvert fall frem til 2027. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |