Hektet på Ford M
Du har sikkert allerede satt av helgen 29. april til og med 1. mai til Classic Car Show i Oslo Exporama på Hellerudsletta. I dagene fram mot showet vil vi vise noen av godbitene som stilles ut og som vi har presentert i spalten Entusiastgarasjen. En barndomsforelskelse i en flott Ford har ført til en garasje fylt av M-modeller – og litt snacks attåt. Det er ikke for å være stygg mot Ford, men hva er det som får en mann med ressurser til å bygge en 390 kvadratmeter stor garasje for å huse bilsamlingen som teller 28 doninger til å velge å samle på nettopp Ford? Barndoms forelskelse – Faren min hadde en P3, men onkel kjørte P5. Og så forelska jeg meg i en 20M RS hos Finstad Auto. Jeg hadde aldri sett så flott bil noen gang! Dermed var det gjort. I hjembygda Øystese var det tydeligvis ikke vanskelig å påvirke ungdommene, for noen år senere hadde hele vennegjengen til Indrehus M-er i forskjellige utgaver – sistemann ut var Indrehus selv. En metallic-gull 20M XL, kjøpt i juli 1978. Indrehus solgte bilen etter noen år, men fant den og kjøpte den tilbake senere. Startet M-klubben Innen klubben ble startet rakk han også å kjøpe en bil til kjæresten – nå kona – og slik var egentlig frøet for Ford-samlingen sådd. Ikke moderne Ford Det er Cosworthen som har lurt ham ut på Alpina-sporet. For da han for noen år siden fikk los på en ryddig Cossie i Tyskland dro han sporenstreks ned for å handle. Men det var for sent – bilen ble snappet opp «rett foran nesa på meg», som han selv sier. Så fikk han øye på en BMW Alpina B12, E32-karosseri. Senere har det blitt flere slike – pluss tre E38 B12, en bil bygget i 71 eksemplarer. – Jeg har nummer 9, 37 og 71 – altså den aller siste produsert. OSI - Dette er en 1967-modell, nummer 264. Bygget rundt 20M-komponenter, med 2-liters V6. Kjørte den til M-treff i Tyskland sist sommer, og hadde 171 kilometer i timen målt på GPS. Indrehus har hatt den siden 1995 – da han selv fant den hos en Ford-forhandler i Wiesbaden i Tyskland. – Er det lov å spørre om du har en favoritt her? 26M cabriolet Den bilen kjøpte Indrehus allerede i 1991. – Det er den siste bilen som går ut dørene her. M-serie-cabrioleter er sjelden nok – men det er kun produsert fire originale 26M cabriolet, og her står altså en av dem. Feil ratt – Noen vil nok si det er feil, men jeg har en historie bak det, sier Indrehus. I ungdomstiden hadde Indrehus sommerjobb på det lokale fergestrekket Kinsarvik-Kvanndal. Her dukket det opp en danske med en 1969-modell, hvor et 1968-ratt var montert. – Han likte ikke det nye rattet, og fikk spesialbestilt bilen med den gamle varianten. Det likte jeg så godt at jeg har gjort det samme med denne bilen. Da har vi hørt det også; en bil-modifikasjon gjort som en hyllest til en dansk fergepassasjer tilbake for over 35 år siden … Men det er slike ting som gjør en ung mann forelsket i et bilmerke – i Ford. .............. Classic Car Show
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |