Kunstverket Lamborghini
Du har sikkert allerede satt av helgen 29. april til og med 1. mai til Classic Car Show i Oslo Exporama pĺ Hellerudsletta. I dagene fram mot showet vil vi vise noen av godbitene som stilles ut og som vi har presentert i spalten Entusiastgarasjen. For de fleste er det å kunne eie en Lamborghini en stor drøm. Det var det for Harald Skjøldt også. Nå har han en liten samling. – Det er de gamle jeg liker best, sier Skjøldt om sitt favorittmerke. – Det er de som er de store kunstverka! Bilinteressert hele livet Lamborghini hadde han riktignok drømt om i mange år, men han turte ikke realisere drømmen i frykt for hvor avanserte bilene var. – Jeg kikket jo etter en Countach, men jeg trodde den var for avansert. Men så gikk jeg flymekanikerskolen, og fant ut at en motor er en motor. – Hvorfor akkurat Lamborghini, og ikke Ferrari, Porsche eller noe annet? – Jeg har hatt mange Ferrarier og Porscher. 308, 328, 348, Testarossa … Jeg har vel hatt nesten like mange Ferrari som Lamborghini, sier Skjøldt. – Men Lamborghini skiller seg ut. Ferrari, for eksempel, er nok like god på alle målbare punkter – men Lamborghini har designet. Det skiller seg fra alt annet supersportsbilmessig. De er kunstverk, og jeg får så mye inspirasjon av å bare kikke på dem. Den berømte Miuraen – Jeg var egentlig ikke på jakt etter en Miura, men jeg og en god kamerat, Per Rustberggaard, diskuterte hva som var verdens peneste bil. I Car Magazine skulle det være en kåring av århundrets vakreste bil, og han var fast bestemt på at Miura kom til å vinne. – Jeg mente Countach måtte komme foran Miura på lista, men jeg tok feil. Miura vant. – Jeg så en Miura avertert i et amerikansk bilblad, og regnet med den var solgt. Men jeg ringte, sent på kvelden på grunn av tidsforskjellen, og joda, bilen sto fortsatt hos den bruktforhandleren i New York. Skjøldt ba bilselgeren om å holde av bilen, for han måtte over og se på den. Villsvinskinn – Den kjørte så bra og jeg fikk en god følelse. Riktignok var bilen omlakkert, men interiøret var helt originalt, og Skjøldt kjøpte bilen og fikk den hjem. Interiøret for øvrig er spesielt nok i seg selv, for bilen ble opprinnelig bestilt av Frank Sinatra. Med langhårede ulltepper og villsvinskinn er denne Miuraen virkelig «one-of-a-kind». Så begynte arbeidet. Hver mutter, hver bolt, hver eneste detalj ble merket og sortert for bruk senere. Originalfargen fant de under frontruta, på et område hvor solen aldri skinner, og hver eneste detalj ble satt i den stand de var fra fabrikk. Helt som originalt Arbeidet har riktignok blitt belønnet. For i 2013, i forbindelse med Lamborghinis 50-årsjubileum, vant nemlig Miuraen førstepremie i «Concorso d’Eleganza» – den gjeveste prisen på hele arrangementet. – Der var 350 av de flotteste Lamborghiniene i verden, sier Skjøldt. – Når bilen min skulle kjøres opp på podiet under gallaen spilte de Frank Sinatra-sanger, og det synet jeg så da jeg kjørte ut der kommer jeg aldri til å glemme. – Da tenkte jeg «endelig fikk vi betalt for det!». Alle bilene flikker Skjøldt på selv. Med sin flymekanikerbakgrunn har han godt grunnlag for å skru motorer, men lakk og karosseri overlater han til andre. Med en møbelsnekker til far, har han også grunnlag for å ta interiørdetaljer. – Jeg er veldig opptatt av at det skal være som originalt som mulig, et kunstverk skal være originalt. – Hva med en LM002 – er det noe? – LM002 er ikke det jeg forbinder med Lamborghini, sier Skjøldt og tenker seg om et lite sekund. – Men det hadde vært veldig gøy å hatt en LM for å trekke Miuraen på henger med! .............. Classic Car Show
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |