[]
[] [firmabil.no] []

Bursdagspresangen


Odd Erik Skavold Lystad/Řivind Skar



Du har sikkert allerede satt av helgen 29. april til og med 1. mai til Classic Car Show i Oslo Exporama pĺ Hellerudsletta. I dagene fram mot showet vil vi vise noen av godbitene som stilles ut og som vi har presentert i spalten Entusiastgarasjen.

Kenneth Fredriksen realiserte en Corvette-drøm på bursdagen sin, og om litt kan den slå følge med Marta – en perle av en BMW 3.0 CS.

Corvetten har allerede fått navn, slik alle biler i Fredriksens eie får. Siden samboeren Karolina var med på bursdagskjøpet, ble navnet Karo Corvette.

Fredriksen har hatt 7-8 biler i kategorien «hobbybiler». En av dem har han hatt i snart ti år.

Original
Det er Marta, en BMW 3.0 CS, i en nydelig burgunder (Corvetten kommer til å matche bra i Fredriksen garasje) lakk.

– Den er original og urestaurert – og i veldig god stand, sier Fredriksen.

Navnet på bilen kom egentlig av seg selv. Den ble nemlig kjøpt ny av en dame i Sveits i 1975, og dokumentene i bilen forteller at hun heter Marta.

– Dette var konebilen, sier Fredriksen.

– Hun kalte bilen «my bijou» – mitt smykke.

Marta hadde bilen i 30 år, kjørte drøyt 100.000 kilometer med den og sørget for å dokumentere alle servicer gjort på bilen.

– Nå har den kjørt 137.000 kilometer, og de siste årene har jeg kjørt fem-seks tusen kilometer på den i året, sier Fredriksen.

Blant annet deltar han i Gentlemen Drivers Weekend, arrangert av gutta bak Classic Car Show.

Familiemedlem
Fredriksen har kjøpt og solgt flere biler, men BMW-en kommer til å bli værende lenge i garasjen.

Nå står BMW-en og blir puslet på, så den skal være klar til Classic Car Show på Hellerudsletta 29. april.

I høst dukket den «perfekte» Corvette C2 opp. En helt spesiell farge, ryddig historikk, til salgs på Østlandet.

Den fineste ‘vetten
Dette blir Fredriksens tredje Corvette. En C3 har han eid og solgt, C5-en har han enda.

– Jeg har vært på jakt etter en C2, og det er sikkert 15 år siden jeg fikk øynene opp for disse, sier han.

– Dette er jo det fineste karosseriet.

Bilen han har gitt seg selv i bursdagspresang er en 1965-modell kabriolet, i en sjelden burgunder-på-burgunder farge, med beige tak.

– Det er noe med de felgene, og selvsagt sidepipes, sier Fredriksen.

1955 Bel Air
– Er det noen andre biler du har i siktet nå, eller var C2-en «det ultimate»?

– Jeg har én. En 55-modell Bel Air, som en kamerat av meg pusser opp. Den skal jeg kjøpe av ham, men den skal alltid bli ferdig «neste år», og det har tatt lang tid, flirer Fredriksen.

Inntil videre skal han nok klare å kose seg med både BMW og Corvetter – og bensin-DNA-et er ført videre til en ny generasjon.

– Jeg har en sønn på 18 som også er gira på bil. Han fikk låne C5-en til skolen en dag i høst, som fortalte hvor forsiktig han hadde vært med den.

– Først nå hører jeg han si «du skulle sett ansiktet på kompisen min da jeg dro på!» – et halvår etterpå!

..............

Classic Car Show
Det begynte med enstusiastsamlinger på en parkeringsplass og fortsatte med to suksessfulle show i Trondheim. Bak arrangementene står trønderne Bjarne Reistad og Hans Hallbauer. De to samler i slutten av april innpå 350 kjøretøyer og forhåpentligvis 20.000 publikummere til Classic Car Show i Oslo Exporama på Hellerudsletta nord for Oslo.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: