Veteran i dobbelt forstand
Og inn triller – kanskje ikke rette ordet, for det låter mer enn 850 kubikk egentlig har lov til å låte – men i hvert fall så har vi en regnvåt 30-modell her, med en like våt 31-modell bak rattet. Dette er Classic Car Show på sitt beste. Nå er ikke akkurat Hans Hernæs og hans MG Midget, M Serie, ukjent i miljøet. Verken i veteran-miljøet, sportsbilmiljøet eller racing-miljøet. For begge er også fremdeles aktive på racerbanene i historisk sammenheng. Ganske barka er de også. Mens bilene rundt omkring forsiktig ble lirket ut av tempererte hengere med fuktighetskontroll (greit, jeg overdriver, det var ikke mange pingler der i går) hadde de to 85-pluss årgangene virkelig satt sprut&sølespor etter seg opp mot Gjelleråsen og ned igjen på andre siden. Og begge lagde meget fornøyde lyder da de hadde landet. Kjøpte den i 1965 Etter den lille hekk-operasjonen har bilen aldri vært utsatt for noe i nærheten av restaurering. Den har bare vært godt vedlikeholdt, forteller Hernæs. Og du må gjerne syns at 20 hester fra 850 kubikk ikke høres så veldig Super ut, men her har du direkte aner fra Hispano Suiza under panseret, du har en liten, håndterbar bil der man sitter halvveis på utsiden med hodet langt over frontruten, du har nesten ikke noe vekt og verdens raskeste girkasse – hvis du kan dobbeltclutche. Jeg kan love deg at den lille grønne etterlater et ganske mektig inntrykk der ute på landeveien, ja. Bruksbil Eller for å si det på en annen måte, denne gamle Midgeten er noe av det flotteste du finner på Classic Car Show på Hellerudsletta i dag og de neste to dagene. Og sjekk så hvilken rute Hans Hernæs skal ta når han kjører bilen hjem fra Showet mandag kveld. Still deg opp med ørene på analog hi-fi innstilling og håp på sprutende regn. Det vil bli en låt og et syn man alt for sjelden opplever mer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |