Tatra-skulptur på hjul
Dette vraket kommer han nok ikke til å gjøre noe med, Øystein Asphjell – han synes den er så nydelig som skulptur i denne tilstanden. Men han har mer enn nok av annet og sært, som går. Øystein Asphjell er en av dem som kan si Rometsch uten at det går i ball. Og ikke bare det – han vet også hva en Rometsch er. Og ikke bare det – han har en Rometsch også. Av coupé-modellene som denne karosserimakeren i Berlin bygde på Boble-basis finnes det vel bare fem-seks stykker tilbake i hele verden. Den ene i Norge lever sammen med en rekke andre sjeldenheter som er samlet med to fellesnevnere: VW-Boble tankegang, og sentraleuropeiske og tyske førkrigs strømlinjer. Spennende bilsamling «Men jeg mangler jo også noen, for eksempel en strømlinje-Adler», sier han, akkurat som det ikke er nok det han har. Fikk A-Ford da han var tre år Boble-interessen – og alt som fulgte i kjølvannet av det – dukket opp på starten av 90-tallet da han fikk tak i en blå 1954 modell, «Oval». Etter det har det tatt fullstendig av. Tatraen fant han i Gøteborg, men han har full kontroll på de andre Tatraplanene som finnes i Norge også. Og han har full snøring på Hans Ledwinka, geniet bak denne bilen, og på alle strømlinjepionerene som har bidratt til denne helt spesielle retningen i bilhistorien. Genuin interesse Men tro ikke at det bare er fjern og forholdsvis eksentrisk historikk det dreier seg om. Da jeg traff dem på Classic Car Show på Hellerudsletta stilte de mannsterke – tre generasjoner. Senior, Arne, er selvfølgelig meget fornøyd med hvilken vei dette har tatt, og junior, Sivert, er meget fornøyd med hvilken vei det er i ferd med å ta. «For nå gjør vi klar en Porsche 911, en tidligere rallycrossbil, til meg». Han begynner kanskje litt senere enn faren, 13 år er han nå, men det er ikke tvil om at tenningen er der. Det er heller ikke noen tvil om at denne 1951 Tatraplan, i denne nydelige tilstanden, var et av showets høydepunkt. Og den kom jo spesielt til sin rett fordi den var plassert sammen med den påskegule, glinsende Pluto-rariteten. Og regn med at i BIL vil vi komme tilbake til en av de mest spennende garasjene vi har i Norge. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |