To veier til samme mål - del 2
To av Norges fremste racerførere har et felles mål, men veien de kjører er ganske forskjellig. Den ene er kommet inn på en ekspressvei mens den andre snirkler seg frem på svingete landeveier. Selfmade Hans første bilerfaring på bane var et par NM-runder i standardbil før det ble noen løp i rallycross-EM. Fra 2006 kjørte han to sesonger i tyske Polo Cup. Allerede i debutsesongen tok han pallplasser, og neste år vant han fire løp og ble nummer tre totalt i serien. Dette ga mersmak, og i 2008 kjøpte han en Renault Clio Cup-bil og kjørte det belgiske mesterskapet. Teamet besto av familie og venner og Stian selv var mekaniker i tillegg til å være sjåfør. To seire og gode plasseringer ellers holdt til førsteplass i junior-cupen og tredjeplass i det belgiske mesterskapet. I påfølgende sesong lå han på andreplass etter halvkjørt sesong før kyssesyken satte ham ut av spill for resten av året. Venner og familie – Selv om vi er glade amatører sammenlignet med de andre teamene, har jeg etter hvert fått bygget opp et solid team med to meget flinke tyske mekanikere og min bror som dataingeniør. I tillegg hjelper dama mi til med alt mulig, inkludert transport til og fra løpene og kokkelering. Teamene vi konkurrerer mot er jo vesentlig større med mer ressurser, men med mitt lille team holder vi kostnadene på et lavest mulig nivå, sier Stian. – I fjor hadde vi sponsorinntekter på rundt 300.000 kroner og brukte nesten tre ganger så mye. Årets sesong blir trolig enda dyrere, men jeg kjører på til kassa er tom. Lange transportetapper De siste årene har han leid plass til løpsbilen hos Konrad Motorsport i Tyskland hvor han også kan mekke på bilen mellom løpene. En klar forbedring fra tidligere år da han måtte kjøre helt hjem til Fredrikstad mellom hvert løp. Når han ikke kjører løp jobber Stian steinhardt for å finansiere kjøringen. Han importerer biler fra Tyskland, kjøper kollisjonsskadde biler fra forsikringsselskap som han retter opp og selger, og han lakkerer hjelmer for rally- og racerførere – noe han er den eneste som driver profesjonelt med i Norge. Det blir lange dager i firmaet han driver sammen med sin far, 100 timers uker er mer regelen enn unntaket. Touring Car – Jeg har lagt en treårsplan som går ut på å kjøre de fem europeiske rundene i TCR i år, for så å plusse på et par løp til neste år og så kjøre full sesong i 2019, forutsatt at jeg får hanket inn mer sponsorpenger. Serien har stor internasjonal interesse og fungerer som et slags «VM light» for Touring Cars, så det er større sjans for å bli lagt merke til her enn i Seat Leon Eurocup. Jeg bør ha mulighet for å slåss om pallplasser, for jeg har slått han som har vunnet cupen de to siste sesongene ved flere anledninger, sier Stian. Gjensidig respekt – Jeg unner Dennis kontrakten han har fått med Porsche, samtidig som jeg skulle ønske jeg hadde fått de samme mulighetene. Men jeg gir meg ikke, en dag skal jeg også kunne leve av kjøringen og slippe å jobbe så hardt som jeg gjør i dag, sier Stian Paulsen. Suksess i motorsport handler i stor grad om å være på riktig sted til riktig tid. Både Stian Paulsen og Dennis Olsen ofrer mye for sporten de elsker. Dennis har fått en posisjon hos Porsche som kan gi store muligheter for en profesjonell karriere, men han må prestere hele veien. I GT-racing kan man holde på minst like lenge som Ole Einar Bjørndalen, så begge har fortsatt en lang aktiv karriere foran seg så lenge de beholder fokus og spiller sine kort riktig. Les mer om de norske heltene gjennom sesongen på BilNorge.no Dennis Olsen – www.bilnorge.no/dennisolsen Stian Paulsen – www.bilnorge.no/stianpaulsen Artikkel fra www.firmabil.no URL: |