[]
[] [firmabil.no] []

Ny XC60: Innertier


Odd Erik Skavold Lystad



BARCELONA: Volvo trår ikke feil med nye XC60. 1500 nordmenn har bestilt bilen – de kan glede seg.

Hva er dette?
Dette er Volvos storsuksess XC60 i helt ny drakt. Utrolig nok var den utgående XC60-ens beste salgsår i fjor, så oppfølgeren må treffe umiddelbart.

Det gjør den.

XC90 banet vei for «det nye Volvo», og det er mye XC90 i XC60.

Under skallet finner vi Volvos skalerbare SPA-plattform, hvor 60-serien er så langt ned den plattformen strekker seg.

Hvordan kjører den?
Med SPA i minnet har jeg en viss forventning om hvordan XC60 kommer til å kjøre: Komfortabelt og trygt, uten særlige sportslige tendenser.

Veldig «Volvosk», egentlig.

Det stemmer godt med virkeligheten, men jeg var ikke forberedt på det lave støynivået. Det er latterlig stille i XC60-kupeen på spanske motor- og landeveier, og en ikke-eksisterende fartsfølelse gjør at jeg lurer på om speedometeret lyver når det sier 110 kilometer i timen.

Styringen er lett, og svingradiusen overraskende god for en bil med drivhjul foran.

Det vil si – begge modellene vi hadde tilgjengelig under prøvekjøringen her i Barcelona var AWD-modeller; D5 og T6.

Ingen T8? Nei dessverre – den må vi vente til sensommeren før vi får prøve.

Så, til alle dere som spurte hvordan T8-modellen oppleves må jeg bare skuffe dere, og si at det vet jeg rett og slett ikke.

Begge bilene «våre» var Inscription-modeller med praktisk talt alt utstyr. Det inkluderer luftfjæring, noe jeg liker godt. I komfort-innstilling flyter det veldig godt, kombinert med det lave støynivået er fremferden ekstremt uanstrengt.

Begge bilene sto også på 20-tommere. En sammenligning med 19-tommere ble derfor vanskelig, men jeg opplevde ikke at 20-erne stjal noe komfort.

Diesel eller bensin? T6-modellen er veldig fin. Kompressoren gjør at bilen har bunndrag nok, men jeg føler ikke at alle de 320 hestene bilen skal ha er helt til stede.

D5-motoren levner ingen tvil om drivstoffet den drikker når man hører den gå utenfra. Inne i bilen er nesten ikke mulig å høre den.

Hvordan er interiøret?
Den skandinaviske stilen XC90 etablerte lever i beste velgående i XC60. Så å si alt er plukket rett fra storesøsknene XC, S og V i 90-serien.

Litt endring i grafikken på den store hovedskjermen i dashbordet, blant annet med større skrift på hjem-skjermbildet er positivt.

Startknappen mellom setene kan ikke være annet enn en hyllest fra Volvo til Saab, og hele interiøret kan best beskrives som et sted jeg veldig gjerne ønsker å tilbringe mye tid.

Det beste skussmål et bilinteriør kan få, spør du meg.

I baksetet er det god plass, og føttene får fint plass under forsetene.

Denne eller en av konkurrentene?
Akkurat nå må jeg si XC60 er min favoritt i dette segmentet. BMW X3 er på vei ut, og oppleves nå som en forrige-generasjons-modell.

Audi Q5 er derimot skinnende ny, og naturligvis et glimrende alternativ – men personlig trykker ikke Q5 på noen av vil-ha-faktor-knappene mine.

Lexus NX er nok den bilen som matcher Volvoen best i kjøreopplevelse. Særdeles komfortable stoler og stille fremferd (med mindre du gir bånn gass, og CVT-kassa spinner motoren opp i 4500 omdreininger, vel og merke) er Lexusens store forte, men faller gjennom blant annet på multimedieløsningen.

Mercedes GLC er nok Volvoens sterkeste konkurrent. Også den er tilgjengelig som ladbar hybrid, og treffer både på design, interiør og teknologi ellers.

Flere har lurt på hvordan Volvo kan forsvare en prisforskjell på over 150.000 i Mercedesens favør på de to ladbare hybrid-konkurrentene.

Volvo selv mener de har priset sin XC60 aggressivt, og alle forhåndsbestillingene viser at «folk oppfatter prisen som riktig».

Forhåndsbestillinger, ja.

Så langt er det bestilt rundt 1700 biler før noen i det hele tatt har kjørt den. Trekk fra cirka 150 forhandler- og demonstrasjonsbiler, så havner vi på over 1500 kundekontrakter.

94 prosent av disse har bestilt T8-hybriden.

Basert på T6- og D5-modellen kan jeg ikke si annet enn at de har noe å se frem til.

FAKTA Volvo XC60 D5 AWD

Motor:

1959 ccm, R4 turbodiesel

Effekt:

173 kW/235 hk

Drivlinje:

8A, firehjulsdrift

Dreiemoment:

480 Nm

Mål LxBxH:

469 x 200 x 166 cm

Akselavstand:

286,5 cm

Maks hengervekt:

2400

Aks. 0-100 km/t:

7,2 sek.

Toppfart:

220 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,55 l/mil

CO2:

144 g/km

Pris:

D4: 640.000
D5: 690.000
​T5: 725.000
T6: 890.000
​T8: 690.000


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: