[]
[] [firmabil.no] []

Kia øker Soul-rekkevidden til 250 km


Øivind Skar - tekst og foto



Litt mer rekkevidde kan gjøre Kia Soul litt mer attraktiv.

Mens kjøpere av bensin- og dieselbiler etterspør ytelser, etterspør elbilkundene hele tiden bedre rekkevidde. 

Kias svar på kundekravet er å øke batterikapasiteten på Soul fra 27 til 30 kWh (brutto) som igjen skal forbedre rekkevidden fra 212 til 250 kilometer, målt etter dagens gjeldende målesyklus (NEDC).

God nok rekkevidde?
Spørsmålet er bare om Kias innsats er nok når Opel med Ampera-e stiller med dobbelt rekkevidde og Renault Zoe har en rekkevidde på 400 km? Samtidig etableres nå 60 kWh batterikapasitet og rundt 400 kilometer effektiv rekkevidde som industristandard i elbiler for folk flest.

Samtidig som prisen på Soul økes litt, innføres de samme utstyrsvarianter som i resten av Kias modellprogram: Classic, Active og Exclusive.

Det betyr at prisen på rimeligste Soul Classic øker fra 213.100 kroner til 218.100 kroner, så kommer mellom-modellen Active til 238.100 kroner mens Exclusive, som har både varme og kjøling i skinnsetene, oppvarmede bakseter og glasstak som kan åpnes, heretter koster 253.100 kroner.

Tøff konkurranse
Etter den siste prisjusteringen konkurrerer Kia Soul direkte mot Nissan Leaf både på pris og ytelse. Begge kan også leveres på dagen, og fortsatt regner Kias importdirektør, Irene Solstad, med å selge 2500 nye Soul i år.

Det vil si at Kia tolker begrepet «ny» annerledes enn nesten alle andre billeverandører i Norge. For Kia gjelder det å vise at de er en stor elbilleverandør i Tyskland. Derfor registreres de fleste av bilene først i Tyskland og sendes deretter direkte til norske kunder.

Bruktimport
Kia vet godt at de endagsregistrerte bilene som sjelden er kjørt mer enn noen få meter, lett selges som nye i Norge, og med den samme sju år / 150.000 km garantien som gjelder for alle Kia over hele Europa. Ingen andre biler garanteres så lenge.

– Hver gang jeg snakker med Kia er dette samtaleemne, men de har så langt ikke vært til å rikke, sukker Solstad.

Når Solstad antyder 2500 Soul i år, ligger antallet bruktimporterte Soul som går gjennom importøren, inne i tallet. I tillegg kommer bruktimport via andre kanaler, også dem i de fleste tilfeller brukte uten å være det.

Dette forklarer hvorfor Kia knapt er synlig på statistikken for nye elbiler, mens Soul EV synes svært godt på veiene.

Ved utgangen av mai er det solgt drøyt 200 nye Soul EV og bruktimportert rett over 900. Om disse to tallene summeres er ikke Kia Soul EV den tiende mest kjøpte elbilen i Norge, slik de offisielle tallene viser, men inntar fjerdeplassen bak VW Golf, men foran Renault Zoe. 

 

Kia Soul EV

Pris fra:

218.100,-

L/B/H:

414/180/159 cm

Akselavstand:

257 cm

Effekt/moment:

111 hk/285 Nm

Drivlinje:

1A – forhjulsdrift

Batteri:

30 kWh

Forbruk 100 km:

14,7 kWh

Rekkevidde NEDC:

250 km

Egenvekt:

1505 kg

0-100 km/t

11,4 sek

Toppfart:

143 km/t

Bagasjerom:

281 – 891 l

Bakkeklaring:

15,1 cm

Tilhengervekt:

0 kg

Garanti:

7 år/150.000 km


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: