[]
[] [firmabil.no] []

Bruker 3D-printing for å lage avanserte lastebildekk


Brede Høgseth Wardrum
tekst og foto



Michelins nye X Multi-serie for tunge lastebiler skal være både smartere og mer slitesterke enn noensinne, mye takket være 3D-teknologi.

Den nye dekkserien som ble lansert i Stockholm i starten av juni skal ifølge produsentens egne tester gi 15 til 20 prosent mer kjørelengde enn dagens Michelin X MultiWay 3D-serie.

– Det nye Michelin X Multi regional-dekket vil ha forbedret veigrep og levetid, og til samme pris som den forrige serien. Dette understreker Michelins forpliktelse til å sikre den laveste totale eierkostnaden for våre kunder, sier Bjørn Larsen (bildet), teknisk sjef for lastebil- og bussdekk, med ansvar for Norge og Danmark, i Michelin Nordic AB.

Avanserte mønstre
Dekkene er beregnet på lastebiler som operer på korte til middels lange avstander. Hvert dekk har ulike mønstrene som ligger lagvis i dekkets slitebane og kommer frem etter hvert som dekket slites. På den måten skal man til enhver tid ha mønster og egenskaper tilpasset årstid og kjøreforhold.

En slik oppbygging av lastebildekk er ikke nytt, men Michelin opplyser at mønstrene i de nye dekkene er for kompliserte til å produseres ved hjelp av tradisjonelle støpte dekkformer. I stedet har Michelin benyttet 3D-printing for å lage nye, mer sofistikerte dekkformer.

– Vi var verdens første dekkprodusent som tok i bruk slik teknikk med dette formålet. Nå benyttes 3D-printing i produksjonen av alle de nye dekkene i X Multi-serien, sier salgssjef Richard Andermyr i Michelin Nordic AB.

Ny teknologi
Den nye dekkserien er også proppet med alt det nyeste fra Michelins patenterte teknologier Regenion, Infinicoil, Powercoil og Carbion. Slik forklarer den franske produsenten hvordan dette påvirker dekkenes egenskaper:

Powercoil-teknologien er en ny generasjon av lettere, men mer robuste stålkabler. Disse gjør dekket lettere uten at det mister styrke eller levetid.

Infinicoil er en ståltråd – som kan være opptil 400 meter lang – som går rundt hele dekket for å gi det bedre stabilitet gjennom hele levetiden. Dette gir dekket bedre robusthet og slitestyrke.

Regenion er et selvregenererende slitebanemønster som kommer frem etter hvert som slitebanen slites ned. Poenget er å opprettholde veigrep og sikkerhet gjennom hele dekkets levetid.

Carbion er et materiale som lages gjennom en innovativ blandeprosess hvor noen av komponentene i slitebanen blandes når de er i en flytende tilstand, noe som resulterer i et mer homogent materiale. Dette materialet øker kilometerstanden til dekket og forbedre dets rullemotstand, noe som bidrar til å redusere drivstofforbruket.

Smarte dekk
I likhet med mobiltelefoner, TV’er og klokker omtales dekkene i dag også som smarte. Med en RFID-brikke integrert i hvert dekk vil produsenten hjelpe deg med å holde kontroll på firmaets dekk og lastebilflåte.

Michelin tilbyr tilgang til en rekke digitale tjenester, som individuell dekkidentifikasjon, flåte- og lagerstyring, og forbedret sporbarhet av operasjoner.

Fire størrelser
Michelin Nordic opplyser at de nye dekkene i X Multi-serien i første omgang vil være tilgjengelig i fire størrelser:

315/70 R 22.5 for alle posisjoner og drivaksel, og 385/55 R 22.5 for styreaksel og tilhengerdekk. X Multi-serien vil bli utvidet med 295/60 R 22.5 og 315/60 R 22.5 X Multi D i september 2017, og deretter 315/70 R 22.5 X Multi D Remix tidlig i 2018.

På lik linje med Michelins øvrige lastebildekk er X Multi-serien konstruert med en dekkstamme som ved hjelp av Michelin Remix kan benyttes for mønsterskjæring og regummiering. Dette gir operatørene mulighet til å utnytte den tilgjengelige gummien og dekkstammen, noe som kan komme både bunnlinjen og miljøet til gode.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: