Klart for Rally Italia
Til helgen er det duket for årets syvende VM-runde i rally, og for første gang i år stiller to nordmenn til start i toppklassen. Andreas Mikkelsen og kartleser Anders Jæger er for første gang på plass i en 2017-modell WRC-bil etter at Citroën har gitt dem en mulighet ved å sette juniorfører Stephane Lefebvre på sidelinjen i Sardinia. Foreløpig er det kun dette ene løpet Andreas skal kjøre, men vi kan nok regne med at det byr seg flere anledninger senere. Det viktigste for Andreas og hans management er å inngå en avtale som sikrer ham et konkurransedyktig sete i 2018 og fremover. Citroën har ikke har oppvist de beste resultater hittil i år, men jeg er ikke i tvil om at de kommer sterkt tilbake, spesielt om de får Andreas med på laget. – Først og fremst er det veldig gøy å være tilbake i en WRC-bil. Dette har jeg sett frem til i hele år. Samtidig er Sardinia et utfordrende løp, som jeg aldri har hatt topp resultater fra. I fjor lå vi veldig bra an før vi traff en stein som ødela mulighetene for en pallplass, forteller Andreas. Selv om Rally Italia Sardinia har vært et løp hvor nordmannen har til gode å komme på pallen, er det paradoksalt nok et løp han liker godt. – Veiene er ganske smale, og det er mange steiner som kan ødelegge – noe vi altså fikk erfare i fjor. Vi må holde øynene åpne, i hvert fall når vi starter så langt bak som vi kommer til å gjøre denne gangen. Når det er sagt, så har vi en god startposisjon for dag én, noe vi håper å utnytte maksimalt, understreker Andreas. Mikkelsen er utvilsomt en av verdens fremste rallyførere, men det er greit å holde beina godt plantet på bakken denne helgen. Ingen kan forvente at han skal være med å kjempe helt i toppen i sitt første løp i en Citroën C3 WRC. – Med ny bil og nytt team, blir det hele en liten utfordring. Vi har hatt én test, hvor vi fikk kjørt rundt 27 mil. Bilen er ganske så annerledes enn Skoda Fabiaen jeg har kjørt i det siste. WRC-bilene har sterkere motor og går mye fortere, sier Andreas. – Det er litt uvant. Men uansett fikk jeg en god følelse med bilen, og jeg håper at testen holder til å finne den gode rytmen i kjøringen. Så får vi bare se hvor det ender til slutt, men det er absolutt mulig med et godt resultat, konkluderer han. Mads Østberg stiller til start i Sardinia for sitt nye privatteam, Jipocar World Rally Team. Mads er meget god fornøyd med sitt nye team som utvikler seg fra rally til rally. – Jeg blir motivert av at alle jobber spesifikt for meg og mine resultater. Det er da også noen ganske kreative folk i teamet, som dessuten har sans for detaljer, sier Mads. – Idèen med det skinnende og reflekterende gulltaket, som vi kjørte med i Portugal, var et eksempel på utrolig smart tenking. Taket gjorde at temperaturen inne i bilen ikke ble så høy, og det er slike ting som faktisk kan gi fortrinn vis-a-vis konkurrentene. Dette blir helt klart viktig også på Sardinia, normalt et av sesongens varmeste løp, sier Mads. Også en tredje nordmann skal i aksjon på Sardinia i helgen – nemlig Ole Christian Veiby. Løpet på Sardinia er eneste VM-runde i Europa den snart 21 år gamle Kongsvinger-gutten ikke har kjørt. Men det skal han gjøre noe med i helga når han og kartleser Stig Rune Skjærmoen stiller til start i WRC2 i sin Skoda Fabia R5. – Vi var med på gjennomkjøringen i fjor, og vet litt hva som venter oss. Jeg vil beskrive det som et løp ganske annerledes fra alle andre VM-runder. Det er kanskje VM-kalenderes røffeste, med svært vanskelige forhold, sier Ole Christian. – Her må vi tenke på både bil og dekk, og gjøre det vi kan for å unngå problemer. Det handler om å overleve og ta seg til mål på best mulig vis. Lykkes vi med det, er jeg sikker på at vi også får en god plassering, sier han. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |