[]
[] [firmabil.no] []

BMW 6-serie GT


Terje Ringen



Åtte år etter lanseringen av 5-serie Gran Turismo kommer etterfølgeren. Men nå får den ny klassifisering.

6-serie Gran Turismo heter den nå, og dermed ønsker BMW å posisjonere den høyere enn forgjengeren. Vi vet jo også at en ny 8-serie er på trappene, så det blir spennende å se hvilket modellutvalg 6-serien etter hvert skal bestå av.

– Nye BMW 6-serie Gran Turismo er en særegen kombinasjon av luksuriøs interiørkomfort og fleksible og praktiske løsninger, pakket inn i elegant design. Med BMWs erketypiske sportslige og dynamiske kjøreegenskaper, er dette en bil som vil berike den øvre delen av vår modellportefølje, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Nisjemodeller
5-serie GT har hatt vesentlig lavere salgsvolum enn 5-serie sedan og stasjonsvogn, og slik vil det være også når modellen nå lanseres i helt ny innpakning som 6-serie GT.

Bilen er en stor femdørs kombikupe med et hav av innvendig plass og komfort – omtrent på nivå med storebror 7-serie – et gedigent bagasjerom og en litt forhøyet sittestilling.

Sammenlignet med forgjengeren har lengden økt med 87 mm slik at bilen nå måler 5,091 meter fra fanger til fanger. Bredden er uendret på 1,902 meter mens høyden er redusert med 11 mm til 1,538 meter – hekken er senket med så mye som 64 mm for å gi bilen et mer dynamisk uttrykk.

På tross av økte dimensjoner er vekten redusert med inntil 150 kg, avhengig av drivlinje og utstyrsnivå, og utslippsnivået er redusert med inntil 15 prosent.

Milsluker
Interiøret er førerorientert, med en noe forhøyet sittestilling. For maksimal komfort for hele familien, kan også baksetene leveres med elektrisk justering.

Bagasjerommet har et volum på hele 610 liter, som øker til1800 liter når baksetene legges ned, hele 110 liter mer enn forgjengeren. En finesse er imidlertid borte – bakluken på 5-serie GT var todelt mens 6-serien åpnes i en del.

(saken fortsetter)

Tre motorer står på programmet i startfasen, to av dem med firehjulsdrift som alternativ til bakhjulsdrift. Åttetrinns automat og luftfjæring på bakakselen er standard i alle varianter av 6-serie GT.

Effektive drivlinjer
Den 2.0-liters firesylindrede (du må opp i 640 for å få sekser!) bensinmotoren i BMW 630i Gran Turismo har en effekt på 258 hestekrefter med et dreiemoment på 400 Nm. Bilen gjør 0-100 km/t på 6,3 sekunder og har et snittforbruk på 0,62 l/mil.

Toppmodellen 640i Gran Turismo kan skilte med 340 hk og maksimalt dreiemoment på 450 Nm. Tilstrekkelig til å nå 100 km/t på 5,4 sekunder. Denne kan også leveres med xDrive firehjulsdrift.

BMW 630d Gran Turismo har en sekssylindret dieselmotor med en effekt på 265 hk og et maksimalt dreiemoment på 620 Nm. Også her kan du velge mellom drift på bakhjulene eller på alle fire.

Nye 6-serie Gran Turismo får sin verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september og er på markedet i november. Vi loves norske priser i løpet av sommeren.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: