[]
[] [firmabil.no] []

Jaguar i ny tapning


Terje Ringen



Et par år etter at den forsvant kommer Jaguar XF Sportbrake tilbake i ny innpakning.

Det er ti år siden Jaguar lanserte XF, og det markeres med en ny stasjonsvogn. Nå gikk det noen år mellom sedan og Sportbrake da XF var ny også – nærmere bestemt cirka fem år. Nå er det bare to år mellom dem, den nye sedanen kom i 2015

Jaguar XF er bilen for dem som vil skille seg ut fra «tyskerbrigaden». Hittil i år er det kun registrert 10 nye XF i Norge, i hele fjor var det ifølge OFV 40 av dem, hvorav en eneste stasjonsvogn.

Men nå som det kommer helt ny modell, vil naturligvis stasjonsvogn-andelen stige igjen.

XF Sportbrake har selvsagt mye til felles med sedanen. Designavdelingen har klart å lage en aerodynamisk pakke med Cd-verdi på 0,29.

Fleksibilitet er gjerne et stikkord for dem som velger stasjonsvogn, og XF Sportbrake kan skryte av et bagasjerom på 565 liter (25 l mer enn sedanen) som øker til 1700 liter når baksetene felles ned.

Luftfjæring på bakhjulene justerer automatisk høyden i forhold til vekten på akselen, en viktig egenskap for en bil som kan trekke tilhengere med totalvekt inntil to tonn. «All Surface Progress Control» optimaliserer grepet i forhold til underlaget.

XF Sportbrake tilbys med et panorama soltak på hele 1,6 kvadratmeter, hvor solskjermingen styres via gestikulering (gesture control), og samme teknologi benyttes for å åpne bakluken automatisk.

En vanntett Activity Key som kan festes rundt armen, er perfekt for løping, sykling og vannsport.

Motorutvalget er det samme som for sedanen – firesylindrede bensin- og dieselbrennere som yter fra 163 til 250 hester. I tillegg leveres to treliters V-seksere – en kompressormatet bensinmotor med 380 hk, samt en dieselmaskin med 300 hk.

Norsk lansering finner etter planen sted i november, og Jaguar Norge antyder at prisene skal være klare om en måneds tid.

Her er priser og data for XF Sedan - så har du en viss indikasjon på nivået.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: