[]
[] [firmabil.no] []

Ny generasjon Polo


Terje Ringen



En av verdens mest populære småbiler er i dag vist frem i ny drakt. Her er Polo generasjon seks.

Over 14 millioner eksemplarer gjør Polo til en av verdens mest solgte småbiler. Så populær at segmentet den tilhører ofte omtales som Polo-klassen.

Det er Toyota Yaris som er bestselger i segmentet i Norge, foran elbilen Renault Zoe og med Polo på tredjeplass, ifølge data fra OFV

Selv om designen er helt ny, er du aldri i tvil om hvilken familie bilen tilhører. Det er jo typisk Volkswagen å gå forsiktig frem med hensyn til design ved generasjonsskifter.

Strukket
Nye Polo har for første gang strukket seg over fire meter i lengderetningen, og akselavstanden er økt med nesten ti centimeter.

Det kommer passasjerene til gode i form av ekstra plass, men vel så imponerende er økningen på 25 prosent i bagasjerommet. 351 liter er bare 29 mindre enn kapasiteten i en Golf.

Volkswagen har laget en tabell der de sammenligner Polo VI med forgjengeren, og samtidig mot Golf IV som gikk ut av produksjon i 2003. Her fremkommer det hvor godt plassen i nye Polo er utnyttet.

Sammenligning

Data i mm

Polo Mk. 6 (2017)

Polo Mk. 5 (2009)

Golf Mk. 4 (1997)

Lengde

4,053

3,972

4,149

Bredde

1,751

1,682

1,735

Høyde

1,446

1,453

1,439

Aksel

2,564

2,470

2,511

Sporvidde F

1,525

1,463

1,513

Sporvidde B

1,505

1,456

1,494

Takhøyde F

1,019

1,004

1,014

Takhøyde B

964

943

955

Bagasjerom

351

280

330

Hi-tec
På teknologifronten får du tilgang til mye utstyret som tidligere var forbeholdt større og mer påkostede biler, som pre-kollisjonsbrems, blindsonevarsler, adaptiv cruisekontroll, LED hovedlys med mer.

Og du kan bytte ut de tradisjonelle instrumentklokkene med andre generasjon virtuell cockpit.

(saken fortsetter)

Satser ungt
Utstyrsnivåene vi kjenner fra tidligere fortsetter, men Volkswagen lanserer i tillegg nivået Beats som spesielt skal appellere til unge kunder gjennom et påkostet lydanlegg og kule detaljer.

Polo GTI lanseres samtidig med de øvrige modellene – nå får den en toliters TSI-motor med 200 hester.

Det kommer bensinmotorer med effekt fra 65 til 200 hester (GTI), men VW tilbyr også dieselvarianter med 80 eller 95 hester, samt en 1,0 TGI som går på naturgass som er populært i stadig flere markeder.

For Norges del vil utvalget i første omgang bestå av følgende varianter når de første bilene kommer til landet i slutten av november:

Motorer og girkasser

Motor

Girkasse

1.0 MPI – 65 hk

Man. 5

1.0 TSI – 95 hk

Man. 5 / DSG 7

1.0 TSI – 115 hk

Man 6 / DSG 7

2.0 TSI – 200 hk

Man 6 / DSG 7


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: