[]
[] [firmabil.no] []

En litt finere VW Passat


Øivind Skar



Kun detaljer skiller VW-konseptet Sport Coupé tilbake til Genève i 2015 fra produksjonsutgaven. Om få dager lanseres Arteon i Norge. BilNorge har selvfølgelig kjørt bilen.

Det stråler energi av Arteon. Her skal du tvinges til å tenke på Volkswagen som annet enn massevare, noe annet enn Passat. En firedørs kupe-liknende kombi med rammeløse vinduer og baksete med plass til tre.

Med Arteon forsøker VW å skjule slektskapet til Passat. Her skal det siktes oppover mot premium. Derfor ble navnet Passat aldri nevnt med et eneste ord av tyskerne i forbindelse med prøvekjøringen. Derimot lyste kjekke konkurrenter som Audi A5 Sportback, Mercedes C-klasse, BMW 3-serie og BMW 4-serie Grand Coupé opp på å skjermen.

En skikkelig Gran Turismo hvor VW-emblemet lyser stort i bakspeilet ditt før den smetter forbi, ser ut til å være Volkswagens drøm.

Drømmer og mål
Ikke noe galt i å ha drømmer og mål. Men du vet jo like godt som meg at Arteon begynte med Passat CC i 2008 og ble til bare CC ved oppgraderingen noen år senere. Når VW nå forsøker å distansere bilen ytterligere fra Passat ved å ta i bruk et helt nytt navn, så vet du at all staffasjen fortsatt skjuler VW Passat / Skoda Superb. Arteon bygges på den samme MQB-plattformen som VW bygger millioner av bilmodeller på.

Lengde, bredde, akselstand og sporvidde er så godt som identisk med Skoda Superb kombi. Flott bil det, suksess har den også, med Arteon blir ikke mer premium av dette opphavet. Jeg hadde håpet på og ventet noe mer.

Jeg vet jeg nå høres surmaget ut, og det er egentlig ikke hensikten, men når VW tilsynelatende legger lista såpass høyt med Arteon og sikter inn i gruppen av bortskjemte bileiere, hadde det gjort susen med Audi A4 / Q5 i bunnen.

Nivået under Audi
At Audi bygger på MLB Evo II henger naturligvis sammen med at plattformen passer bedre til store biler enn MQB og ville gjort Arteon til bilen for de større anledningene, mens den nå kun framstår som designlekker, men akk så ordinær å kjøre.

Noen grep har Volkswagen riktignok tatt i forhold til Passat. Arteon med motorer fra 150 hk (bensin og diesel) helt opp til 280 hk (bensin) og 240 hk (diesel), trives i høye hastigheter, og lyddempingen er såpass god at dieselmotoren nærmest ikke høres inne i bilen.

Alle motorvariantene leveres kun med sjutrinns automatgirkasse. Både Passat og Superb drar fortsatt med seg seks trinn ved flere av motorvalgene.

Utstillingsvinduet
Selvfølgelig lar Arteon seg spekke med alt fra VWs rikholdige utstyrshyller som inkluderer Active Info Display, headup display og ikke minst aluminiumselementer i R-line-utgaven som både ser ut som om de er av plast og føles sånn når de tas på. Jeg kom til Arteon rett fra Audi Q5, og der var opplevelsen av aluminium ekte og kald.

Så savner jeg luftfjæring i Arteon. Store langturbiler skal ha det.

Huff, nå ble jeg visst litt surmaget igjen, for jeg har jo allerede sagt flere ganget at jeg synes Arteon har mye bra ved seg. Det syntes jeg den også var da VW avduket bilen på Genève-messen for drøyt to år siden under navnet Sport Coupé Concept GTE.

Hyggelig pris
Hvordan kommer så Arteon ut prismessig?

Slett ikke så ille. Nå er den vanskelig å sammenlikne med Passat, fordi med innføringen av Arteon kuttes Passat sedan ut i Norge med unntak av ladehybriden. Derfor tror importøren på 300 Arteon i år og 200 hvert år framover.

Om jeg tar utgangspunkt i april-prisen for Passat sedan med 150 hk dieselmotor og DSG, så kostet den 65.000 kroner mindre enn tilsvarende Arteon, mens prisforskjellen ned til Skoda Superb kombi med samme drivlinje er 70.000 kroner.

Største motorer først
Ved oppstarten leveres Arteon med 280 hk bensin og 240 hk/150 hk dieselmotorer. Pris fra 507.500 kroner. Kun Elegance og R-line tas til Norge. Basismodellen droppes.

I august kompletteres Arteon-programmet med 150 hk/190 hk bensin og 190 hk dieselmotor. Prisene på disse er ikke klare. Hvis du lurer på om Arteon kommer som ladbar hydrid eller i batterielektrisk utgave, så glem det.

VW trenger oppmerksomhet rundt Arteon. Selv om det generelt går bra for VW-konsernet på verdensbasis, sliter Europas desidert største bilprodusent i nærmiljøet og gikk tilbake 1,8 prosent i et EU hvor bilsalget i første tertial økte med 4,7 prosent.

VW Arteon i tall

VW Arteon

Bensin 280 hk, 4WD

Diesel 240 hk, 4WD

Diesel 150 hk. 2WD

Pris Elegance

622.700

624.600

507.500

Pris R-Line

630.000

631.900

515.700

H/L/B

486/187/145 cm

486/187/145 cm

486/187/145 cm

Akselavstand

284 cm

284 cm

284 cm

Motor

4 syl1984 ccm

4 syl/1968 ccm

4 syl/1968 ccm

Effekt/moment

280 hk/350 Nm

240 hk/500 Nm

150 hk/340 Nm

0-100 km/t

5,6 sek

6.5 sek

9,1 sek

Toppfart

250 km/t

245 km/t

220 km/t

Forbruk

0,73 l/mil

0,59 l/mil

0,45 l/mil

CO2-utslipp

164 g/km

152 g/km

116 g/km

Bagasjerom

563/1557 l

563/1557 l

563/1557 l

Vekt

1641 kg

1753 kg

1568 kg

Tilhengervekt:

2200 kg

563/1557 l

2000 kg

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: