Populær Nissan Qashqai blir litt bedre
Når Qashqai nå oppgraderes handler det først og fremst om å holde trykket oppe på EUs sjette mest kjøpte bilmodell og Nissans viktigste i Europa. Den crossoverliknende SUV-en Qashqai har vært en formidabel suksess for Nissan i Europa, og særlig generasjon to som kom i 2014 løftet Qashqai opp på EUs ti-på-topp bestselgerliste. Også i Norge har det gått bra. Her har Nissan levert ut rett over 30.000 eksemplarer siden førstelanseringen i 2007, bruktimporten inkludert. Qashqai overtok som Nissans norske bestselger etter X-Trail, og var det til elbilsalget eksploderte med Leaf i 2012. Kosmetikk Fortsatt handler Qashqai om to bensinmotorer (115 og 163 hk) samt to dieselmotorer (110 og 130 hk). Bare den minste bensinmotoren og den største dieselmotoren er tilgjengelig med CVT automatgir mens 4x4 begrenses til dieselutgaven med 130 hk. Ikke 4x4 og automat På spørsmål om Nissan, som sammen med partner Renault er verdensledende på elektriske biler, planlegger Qashqai som ladehybrid eller med batterielektriske drivlinje, var svaret kun hoderisting. Så skjer ikke. Derimot inneholder oppgraderingen flere førerstøttesystemer som gjennom Pro Pilot-programmet peker mot selvkjør. Mer førerstøtte Nødbremsen fra 2014 utvides nå med fotgjengergjenkjenning. Systemet stopper bilen helt i opptil 40 km/t. Mange biler har allerede dette i dag, så her kommer egentlig bare Nissan etter for ikke å bli akterutseilt på sikkerhet – og for å kunne tilfredsstille kravene til fem stjerner i kollisjonstestprogrammet til Euro NCAP. Både første og andre generasjon Qashqai innehar fem stjerner. Mer utstyr Hva jeg synes om å kjøre Qashqai? De endringene Nissan foretok med generasjon to var nå spist opp av konkurrentene. Den knallharde konkurransen i bilklassen får ikke Qashqai til å framstå som mer enn gjennomsnittlig selv med de grep som nå tas i forhold til demping, fjæring og forbedret styrefølelse. Fortsatt en vinner La meg til slutt nevne en liten og ny detalj: Hill Start Assist slipper ikke opp bremsene etter noen sekunder som er vanlig, men holder bilen i ro i inntil tre minutter. Deretter kobles den elektriske parkeringsbremsen automatisk inn hvis føreren ikke reagerer. Endringen er et direkte svar på kundeirritasjon over at bakkestarthjelpen normalt ikke holder bilen lenge nok i ro.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |