Best og dårligst på verkstedet
Lexus-eiere er mest tilfredse, men Opel og Subaru er også helt i toppen når det gjelder service på verkstedet i AutoIndex 2017. Her er resultatlisten med 23 bilmerker. AutoIndex er en omfattende undersøkelse av bileieres tilfredshet med sin bil. Den gjennomføres årlig, og blant spørsmålene som stilles til bileiere i Norge, Sverige og Danmark er hvordan de opplever besøket på verkstedet. Drøyt 96 prosent av de 11.000 bileierne i Norge som har deltatt i kategorien "service på verkstedet" i årets undersøkelse har benyttet et merkeverksted. Resultatene er derfor i hovedsak en evaluering av forhandleren / verkstedet for det enkelte merket, ikke av arbeid utført hos frittstående verksteder. Generell bedring I denne kategorien oppnådde Lexus 961 poeng (av 1000 mulige), som er hele 55 poeng mer enn neste bilmerke på tabellen. De 23 bilmerkene oppnådde i gjennomsnitt 871 indekspoeng i denne kategorien i årets undersøkelse, mot 822 poeng i 2016 (+ 0,6 %). 13 bilmerker scorer bedre, mens ni går tilbake. Mest frem Opel forbedrer poengene med 2,9 % og tar dermed andreplassen, fem poeng foran Subaru. Peugeot går frem 1,5 % som gir en sjetteplass denne gangen, opp tre plasser fra 2016. Audi gjør også et hopp oppover på resultatlisten. Med 881 poeng ble det 8. plass denne gangen, mot 12. plass i fjor. Mest tilbake Kia oppnådde denne gangen 842 poeng, mot 865 i fjor. Det er en nedgang på 2,7 % og gjør at Kia nå bare har tre merker bak seg på resultatlisten (Mitsubishi, Nissan og Fiat). Toyota, som ble nummer to i fjor, er ute av pallen i år. Tilbakegangen var ikke på mer enn to poeng (- 0,2 %), men gjorde at Toyota falt til fjerdeplass i år. Dårlig opplevelse Dersom man må tilbake med bilen, påvirker det – naturlig nok – totalopplevelsen ved verkstedbesøket svært negativt. Et andre verkstedbesøk slår kraftig ut på den generelle tilfredshetsscoren hos AutoIndex. De som oppgir å ha fått alt utført som avtalt første gang, har en totalscore i undersøkelsen på 893 poeng, mot 730 for dem som må en ekstra tur innom verkstedet. Best på å utbedre på første forsøk er Lexus, Fiat og Suzuki, mens eierne av Kia, Renault og Hyundai oftere må innom verkstedet en andre gang. Manglet deler Ved 17 prosent av tilfellene var årsaken at feilen ikke var tilfredsstillende utbedret ved første besøk. Fast pris? Suzuki (58 %), BMW (63 %) og Mazda (64 %) har også et stykke opp til de beste på dette området. Lønnsomt med det lille ekstra Ingen rakettforskning akkurat, men konklusjonen er entydig: Det betaler seg å gjøre jobben ferdig straks og å sørge for at kundene opplever (tror) de har fått noe i tillegg. Dette var spørsmålene som ble stilt: 1. Var det etter siste verkstedbesøk nødvendig å levere bilen tilbake for å få utbedret feil? 2. Gir verkstedet vanligvis på forhånd en fast pris på arbeidet som må gjøres? 3. Har du opplevd at verkstedet har gitt deg gratis tilleggstjenester i forbindelse med arbeidet som ble utført? Og her er hva bileierne svarte, fordelt på merke: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |