Citroën øker presset på Mikkelsen
Mens Andreas Mikkelsen brukte Rally Sardina til å bli kjent med bilen, har han et helt annet forventningspress på sine unge skuldre foran Rally Polen. Andreas hadde en meget tøff jobb på Sardinia da han kjørte sitt første rally i en 2017-modell Citroën C3 WRC som var satt opp for en totalt annen kjørestil enn den Andreas benytter. Ikke minst gjaldt dette fordelingen av effekt mellom akslene. Citroën ba Andreas om å gjennomføre i et tempo som passet ham, samtidig som har rapporterte sine inntrykk av bilen til ingeniører og mekanikere. Det er begrenset hva man kan gjøre i løpet av et rally, så derfor dro teamet direkte til Polen for å teste ut nye oppsett på veier som ligner dem det skal kjøres på i helgen. Og mye tyder på at det norske rallyesset nå har fått en bil som er langt bedre tilpasset hans kjørestil. – Vi har gjort en del endringer, og det er ingen tvil om at jeg nå kjenner meg mer hjemme i bilen. Med de siste endringene vi har gjort, føler jeg at vi kan kjøre bilen slik vi vil. Det betyr at jeg ser for meg at vi er med og slåss i toppen, sier han. I fjor vant han og kartleser Anders Jæger Rally Polen, og med andreplass både i 2015 og 2014 er det en bekreftelse på at dette er et løp Andreas liker svært godt. – Jeg ser på Rally Polen som yndlingsløpet mitt, etter de gode plasseringene jeg har hatt der de siste årene. Jeg kjenner mange av etappene fra tidligere, men noe er nytt i år. Dette blir en kul utfordring, slår han fast. Rally Polen beskrives som det raskeste løpet i VM-sirkuset, noe Andreas kan skrive under på. – Etappene består en stor del av bondegårdsveier. Veiene er smale, men veldig raske. Det er en del veideler, i tillegg blir det satt opp mange nye sjikaner i år for å få ned farten på de nye bilene. – Jeg har kun ett løp i de nye WRC-bilene, og den manglende erfaringen med disse bilene blir en liten utfordring i et så raskt løp som dette. Inngangshastigheten til svingene er så mye høyere, samtidig som bilenes downforce gjør at du kan holde høyere fart gjennom svingene, forteller Andreas. – Skal du være med å kjempe i toppen i Polen, er du nødt til å forplikte deg fra første meter. Her kommer det til å gå så fort at du er nødt til å gi alt fra første etappe, poengterer han. Og det tyder på at Citroëns teamsjef, Yves Matton, har store forventninger til Andreas Mikkelsen før den polske VM-runden: – Rally Polen innleder en ny fase for oss. Vi måtte ta et skritt tilbake og konstatere at noe av utviklingen vi har gjort med bilen gjennom året ikke var vellykket. Bilen er utvilsomt rask, men «vinduet» der den fungerte optimalt var altfor trangt. – Derfor har vi foretatt noen dramatiske grep med organisasjonen. Det første av disse var å slippe til Andreas, som har inspirert oss til å prøve ut noen nye ideer. Etter han første skikkelige test-sesjon i bilen har vi introdusert noen oppgraderinger, så nå bør førerne kunne sette seg mål som matcher Citroëns høye forventninger, sier Matton. Det blir utvilsomt spennende å følge med på helgens VM-runde der Andreas Mikkelsen kan bli en sentral aktør igjen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |