Enda en amerikaner på strøm
Det er åpenbart mange nordamerikanere som ønsker å komme før Tesla med en brukbar elektrisk pickup. De ferskeste har vist noe de har døpt Bison. Det er ikke lenge siden vi kunne fortelle om en Ohio-bygget bil som heter Workhorse. Oppskriften er den klassiske amerikanske Light Truck, men Workhorse er bygget ny helt fra grunnen. Bison er derimot basert på kjente elementer. Den sitter nemlig på en GMS Canyon-ramme, men der stopper også all likhet med arbeidsjernet fra Gems. Leveringer i 2020 Selv med den regner man med null til hundre på cirka 6 sekunder (sports-truck?) og også med større batteripakkene vil hastigheten være begrenset til 130 km/t. Selskapet sier at de 100 første bilene skal leveres til flåte-eiere og kommuner mot slutten av 2020. Der skal det være 50 eller 90 kWh batteripakker om bord hvor den største skal kunne klare en rekkevidde på 300 km. Kundebiler skal man levere fra 2021 og det antydes en pris på den med de minste batteriene på rundt 45.000 US dollars. To sett motorer «Si gjerne at den er bygget som en vanlig truck, men karosseriet er boltet på stivt og ikke fleksibelt», forklarer konstruksjonssjefen Nathan Armstrong – med tidligere erfaring fra først Aptera, men etter det - mer seriøse øvelser som bl.a. Volvo og Tesla. «På den måten har vi fått en mye stivere konstruksjon, og en rekke kompositt-deler skal hjelpe oss til å stå imot det tøffe kanadiske miljøet». Opphengningen, uavhengig og parallellogram på alle hjul, hjelper også å holde tyngdepunktet lavt – 95 % av massen befinner seg under toppen av dekkene, forteller han. Og det er to sett motorer for for- og bak-hjul. Firehjulsdriften byr på max. 220 kW og et dreiemoment på 510 Nm. Minimalisme Innvendig råder minimalismen, med en stor Tesla-type sentral berøringsskjerm og ni kameraer leverer et 360 grader inntrykk av omgivelsene. «Deet jeg virkelig ser frem til i testfasen», sier Armstrong, «er å få testet den i skikkelig hagl-vær. Vi skal ha en hagl-sikker bil klar innen 2020!». Artikkel fra www.firmabil.no URL: |