Kia i duell med VW
VW Passat har siden lanseringen i 2016 dominert blant de ladehybride familiestasjonsvognene. Nå utfordres Passat av Kia Optima SW - både på pris og elektrisk rekkevidde. I takt med at det norske nybilmarkedet blir mer og mer elektrisk, blir også Kia det. Først var det elektriske Soul som tok Norge med storm for tre år siden. Deretter fulgte hybrider og ladehybrider, og sist ut er familiebilen Optima SW som ladbar hybrid, og gjennom det utfordrer til VW Passat stasjonsvogn. – Passat er vår argeste konkurrent, sier Kia Bil Norge-direktør Irene Solstad. Betydelig billigere Fordi ladbare hybrider oppfattes som svindyre de fleste steder i verden utenom Norge, rigges de med mye utstyr for å være attraktive. Volkswagen valgte eksempelvis å legge ladehybridene av både Golf og Passat under GT-paraplyen og gjøre dem tilsvarende sportslige. I Norge har det vist seg å være en formidabel suksess. Selv om Kia Optima kommer med samlet effekt på 205 hk, er det ikke først og fremst ytelsene, men plass, komfort og rikholdig med utstyr som varme i rattet og kjøling i forsetene inkludert i prisen Kia ønsker å fokusere på. At Optima SW PHEV koster drøyt 60.000 kroner mindre enn Passat og 90.000 kroner mindre enn Mercedes C350e ladbar, mener Kia er så viktig at de tror det skal være mulig å selge 600 biler det halvåret som er igjen av 2017 og deretter 1000 til 1500 biler årlig. 62 km rekkevidde Utvendig lengde på 4,86 meter gjør Optima SW til en stor bil og plasserer den i en bilklasse på vei ned og spist av de stadig mer populære SUV-ene. Siden batteriet befinner seg under bagasjeromsgulvet, reduseres samlet bagasjekapasitet fra 552 liter i den ordinære stasjonsvogna til 440 liter i ladehybriden, men uten at det går ut over plassen over gulvet. Delt baksete 40/20/40 øker fleksibiliteten der bak. Med Optima SW PHEV følger kun ladekabel med vanlig stikkontakt. Type 2-kontakt må ved behov kjøpes ekstra. Lades langsomt For å spare strøm har ladbar Optima naturligvis spareknapp og klimaanlegg som kan stilles slik at det det bare betjener føreren om vedkommende er alene i bilen. Det eneste som utvendig skiller ladbar Kia Optima SW fra fossilbilen, er i hovedsak annen grill, spesialdesignede felger og lokket over ladekontakten på venstre forskjerm. Sedanhybriden kan ikke trekke tilhenger mens stasjonsvogna drar 1500 kilo på kroken.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |