Renault Koleos på veien
HELSINGFORS: Renault har bestemt seg for å fylle nisjen mellom de folkelige og de mer eksklusive SUV-ene. Til oppgaven har de utsett Koleos. Hva slags bil er dette? For egen regning tar jeg også med nye Mazda CX-5 i sammenligningen, siden den er blant de siste nye SUV-ene jeg har kjørt og har vært en bestselger i Norge. Fra før har Renault kompakte Captur som var blant de første i et kompakt-segment som etter hvert er blitt stadig viktigere. I tillegg har de mellomstore Kadjar, og nå topper de altså SUV-rekken med nye Koleos. Bilen produseres ved Renault-Nissan-alliansens anlegg i Busan, Sør-Korea, hvor den har vært på markedet et års tid som Samsung QM6, og produsenten forventer at 2/3 av bilene vil bli solgt i Asia inkludert Kina hvor den produseres lokalt. Interiør Infotainment-anlegget er klart for å samarbeide med din smartfon, enten du benytter Apple eller Android. Motor / drivverk? Den lille motoren har krefter nok, og en forlokkende startpris på 365.000 kroner i laveste utstyrsnivå, Zen, som inneholder det mest nødvendige. Legg til 35.000 kroner, og du får høyeste utstyrsnivå. Men i vinterlandet Norge ønsker mange firehjulsdrift kombinert med automatgir, og da flyr prisen opp i kr 540.000, før du har krysset av for ekstrautstyr. Avgifts-differansen alene utgjør 130.000 kroner, så Koleos er utvilsomt dårlig tilpasset det norske avgiftssystemet. Hva med hybrid eller elektrisk drivlinje? «Ingen konkrete planer, men det kan komme i løpet av bilens levetid» er svaret vi får fra Renault. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Og når man prøver å være premium, hvorfor er ikke cruise-kontrollen adaptiv, og hvorfor må man kjøpe en pakke til 19.900 kroner for å få skinninteriør og automatisk åpning av bakluken? Hvordan er den å kjøre? Elektronikken velger normalt beste fordeling av krefter mellom akslene, men man kan også gripe inn og sende 50 prosent til bakhjulene for maksimalt grep, eller hundre prosent til forhjulene når man ønsker å kjøre mest mulig økonomisk. Hvem passer den for? Konkurrenter? Om vi ser på registreringsstatistikken for SUV-er, toppes den hittil i år av Toyota RAV4 foran Mitsubishi Outlander og Tesla Model X, tre modeller som er delvis eller helt elektrifisert. På de neste plassene følger VW Tiguan, Mercedes GLC og Nissan Qashqai, men Skoda Kodiaq og nye Mazda CX-5 er så nye at de fortsatt ikke har satt sine spor på statistikken – det vil de garantert gjøre etter hvert som leveringene tar av. Dette liker vi: Dette liker vi ikke:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |