[]
[] [firmabil.no] []

Mens vi venter på Brussel: Sue them!


Jon Winding-Sørensen



Amerikanerne skjærer gjennom. Mens ingen i Europa vil snakke høyt om kartellanklagene mot de tyske bilprodusentene, har noe amerikanske kunder gått ut med en gruppe-rettssak mot dem.

Det er ikke så lenge siden Der Spiegel kom med en artikkel som mer enn antydet at BMW, Daimler og VW-Gruppen hadde hatt et under-bordet samarbeid som kanskje ikke var helt lovlig.

Artikkelen kunne tyde på at vi var inne på kartell-virksomhet, at de kanskje ikke var helt ærlige med hensyn til konkurranse på markedet.

EU eller tyske konkurransemyndigheter har ikke bekreftet at de jobber med slike saker, men det er nok av antydninger til at ting skjer.

For bare noen timer siden var den tyske miljøvernministeren på besøk hos VW og sa til pressen, med referanse til hele bransjen, at det er "offenbar hier oder da Missstände im Management" – åpenbart dårlige tilstander i ledelsen her og der.

Men amerikanerne, som var dem som satte i gang hele dieselballet med å avsløre Volkswagens triksing, har ofte evnen til å gå rett mot mål – selv om det ikke alltid holder helt frem. «Hvis i tvil – saksøk dem» later til å være en leveregel der.

Nå har i hvert fall tre kunder, det er det som skal til, bedt et stort advokatfirma i New York, starte en grupperettssak mot BMW, Daimler og Volkswagen – inkl. Audi, Porsche og Bentley.

Bare så det ikke skal bli noe «lost in translation" her, la oss gjengi hva Law360 skrev for noen timer siden: 

“Just a day after European antitrust enforcers confirmed they were investigating whether German luxury car makers colluded for decades on vehicle technology, three U.S. drivers hit Volkswagen, BMW and others with a proposed antitrust class action Tuesday voicing similar claims.”

“The three named plaintiffs, who live in Florida, New Jersey and Washington, D.C., accused Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley, Daimler, Mercedes-Benz, BMW and their U.S. affiliates of sharing commercially sensitive information and reaching illegal agreements about their vehicles’ technology, costs, suppliers, markets, emissions equipment and other attributes....”

Det er ingen gitt å si verken at det blir noen rettssak av det, eller hvordan et eventuelt utfall vil bli, men alle må være enig om at dette er en ganske dårlig opptakt til Frankfurt-utstillingen om fem uker – der nettopp disse skal vise hvor innmari flinke konkurrenter de er.

Advokatfirmaet Robins Kaplan har levert inn et 69 siders anklageskrift til en rettsinstans i New Jersey. Der skriver de blant annet, ganske oppsiktsvekkende, at den relevante avdelingen i det amerikanske justisdepartementet allerede har innledet en undersøkelse mot de angjeldende selskapene om akkurat dette.

Det er imidlertid verken bekreftet eller dementert av myndighetene.

Nå er det opp til de som er klaget inn å sende et tilsvar. De har 21 dager på seg. 

Og midt oppi denne lokalt amerikanske potensielle PR-katastrofen skal Oliver Schmidt for retten fredag.

Han satt høyt oppe i Volkswagens tekniske senter i Auburn Hills, og er anklaget for å ha vært sentral i cover-up skandalen rundt Volkswagens diesel-juks. En sak som til nå har kostet flere milliarder dollars enn du klarer å telle på fingrene på fire hender.

Han er en av seks VW-personer som er anklaget, men fire av dem er hjemme i Tyskland, og foreløpig utenfor rekkevidde.

Men Schmidt, stakkar, ble arrestert i Florida da han var på vei hjem ved juletider.

En melding fra retten forteller at han planlegger å erklære seg skyldig. Sannsynligvis betyr det at han har valgt å samarbeide med myndighetene.

Det vil med andre ord ikke akkurat hjelpe tysk bilindustri til å legge lokk på en kokende kjele som faktisk truer med å eksplodere. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: