Østberg står over tysk VM-runde
Mads Østberg velger å ikke stille til start i Rally Tyskland neste helg. Det var meningen at han skulle kjørt en Ford Fiesta R5 i WRC2-klassen med svenske Emil Axelsson som kartleser. Mads kjørte det polske EM-løpet Rally Rzezow forrige helg med en Ford Fiesta R5, der han åpnet med å lede løpet etter de første fartsetappene, men til slutt måtte bryte med problemer med servostyringen. – Det er problemene i Polen som gjør at vi velger å stå over Tyskland. Servoen sluttet å fungere uten forvarsel i høy hastighet på en fartsetappe, og i det betydde at styringen på bilen nærmest låste seg. Det føltes veldig dramatisk og ubehagelig, og det var så vidt jeg klarte å «bryte» bilen gjennom svingen uten å forsvinne ut av veien i 180 km/t, forklarer Mads. Når alt fungerte med bilen var Mads raskest i det polske EM-løpet, men teamet klarte ikke å finne en løsning på servoproblemene og Mads valgte å bryte. – Vår bil er to generasjoner tilbake av denne typen. Vi kan oppdatere det mekaniske til siste versjon, men det vil være software-messige ting som vi ikke får endret på så kort varsel. Da kan vi ikke kontrollere dette 100%. Vi kan ikke basere oss på sannsynligheter, at det ikke vil skje igjen, og da har vi valgt å ikke starte i Tyskland, sier Mads. Patrick Barth fra Sverige var med som kartleser i Polen, og det var meningen at en annen svenske, Emil Axelsson, skulle lese notene i Tyskland. Dette som et ledd i prosessen med å finne en ny permanent kartleser etter Ola Fløene. – Torstein Eriksen var med i Finland og gjorde en flott jobb der. Så var det meningen at vi skulle bruke løpet i Polen og Rally Tyskland til å evaluere Patrick og Emil. Alle disse tre er aktuelle kandidater til å være med meg videre på permanent basis, men nå må vi finne en annen løsning på denne evalueringsprosessen, sier Mads. Det er imidlertid god tid til å finne ut av dette i og med at neste VM-runde, Rally Catalunya i Spania, ikke kjøres før første helg i oktober. Der stiller Mads til start i WRC-klassen med sin Ford Fiesta WRC 2017. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |