[]
[] [firmabil.no] []

Ford øker Transit-produksjonen med 40.000 i året


Brede Høgseth Wardrum
Foto: Ford



Produksjonskapasiteten for 2T Transit, Transit Custom og Tourneo Custom økes nå med 40.000 biler i året for å møte økt etterspørsel.

Ford Otosan, som er Ford Motor Company sitt joint ventureselskap med Koc Holding, investerer nå 52 millioner dollar, eller mer enn 410 millioner norske kroner, i fabrikken som ligger i Kocaeli-provinsen i Tyrkia.

Det vil øke den årlige produksjonen ved fabrikken med 40.000, til 330.000 nyttekjøretøy i året, melder Ford.

Større antall roboter
Kapasiteten ved fabrikken vil bli økt med et større antall roboter i karosseriproduksjonen og en økt kapasitet for lakkering. Utvidelsen av fabrikken er forventet å være ferdig september neste år.

– Ford opplever et rekordhøyt salg av de store Transit-modellene. Denne strategiske investeringen setter oss i stand til å levere i takt med en stadig økende etterspørsel – også i forbindelse med lanseringen av den ladbare hybriden Transit Custom – som lanseres i 2019, sier ansvarlig for all produksjon i Ford Europa, Linda Cash.

Mest solgt
Ford fremhever seg som det mest solgte nyttekjøretøymerket i Europa, og forklarer posisjonen med blant annet den store suksessen til nyeste generasjon 2T Transit, og Transit Custom – som begge produseres på Fords fabrikk i Tyrkia.

Med introduksjonen av den seneste generasjonen av Transit-familien, har Ford steget fra en 7.plass på nyttekjøretøystatistikken i Europa i 2012 til å være det mest solgte nyttekjøretøymerket i 2015, 2016 og så langt i 2017.

Fords markedsandel i perioden har steget fra 8,5% til 13,2% i fjor. Nå er Fords markedsandel i nyttekjøretøysegmentet i Europa oppe i 13,3%.

Rekordsalg i Norge i 2017
Også i Norge har Ford solgt historisk mange nyttekjøretøy i årets første syv måneder, med 2.781 solgte enheter.

– Volumet er ikke bare høyere enn 2016, men det er det høyeste antall solgte varebiler for Ford i Norge noen sinne i sammenlignbare periodee, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Han jobber for at Ford skal bli enda bedre på nyttekjøretøy fremover.

– Da tenker jeg på alt fra opplæring, til kunnskapsoverføring fra oss som importør til forhandlernettverket og det å ha tett dialog med den enkelte salgsansvarlige på nyttekjøretøy. Samtidig må vi bryte litt nytt marked for å skaffe stadig nye kunder, sier Berg.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: