Gøy i grustaket
MAN lover mye moro når de skal sette sjåfører og biler på prøve i offroadløypa. Samtidig blir det Norges-premiere for HydroDrive i kombinasjon med automatisert girkasse. Traction Days kalles opplegget som finner sted onsdag og torsdag denne uken, i grustaket til Helge og Olav Øynebråten i Ullensaker. Arrangørene er MAN Truck & Bus Norge og Cat-importøren PON Equipment, som begge stiller med mye gromt utstyr. Blant annet varter MAN opp med en rekke av sine anleggsbiler, som en TGX 35.640 8x4-4 BL tippbil, en TGX 26.580 6x4 BB tippbil, en TGS 35.500 8x6H BL og TGS 26.500 6x6H BL tippbiler med HydroDrive og TipMatic. I tillegg har de fått låne fra Tyskland en skikkelig rugg av en tungtrekker, TGX 41.640 8x4 BBS, med tillatt totalvekt på velvoksne 250 tonn! Arrangørene håper et hundretall inviterte kunder og potensielle kunder vil finne veien for å «leke» i sandkassa i løpet av de to dagene. – Vi har laget en spennende testbane i grustaket så både sjåfører og biler kan vise hva de er gode for, forteller PR og kommunikasjonsansvarlig i MAN Truck & Bus Norge, Katharina Fjeld. Plukket av mellomakselen HydroDrive har vært tilgjengelig på MANs biler siden 2006, men det var først under bransjemessen IAA i Hannover i fjor høst at løsningen ble vist i kombinasjon med den automatiserte girkassen TipMatic. De første bilene med denne kombinasjonen er allerede levert til kunder, mens andre nysgjerrige altså får mulighet til å teste systemet på demobiler i grustaket denne uken. For virkelig å vise hvordan dette funker har Ivar Røed fra MANs tekniske avdeling like godt skrudd av mellomakslingen på en av bilene med HydroDrive, slik at bilen kjøres kun med de hydrauliske oljemotorene foran. Bilen er lastet opp til 20 tonn og hver av oljemotorene yter 41 kW – 82 kW til sammen – og har cirka 6.000 Nm moment per hjul. – Dette fungerer veldig bra, men når underlaget blir løst kan bilen slite litt fordi den ikke har sperrefunksjon slik man har på en bil med vanlig differensialsperre. Da er det fort gjort at oljen tar letteste vei, så hvis et hjul begynner å spinne så forsvinner kreftene fort der, forklarer Røed. Begrensningene på systemet er at det kobles ut ved 28 km/t, og inn ved 22 km/t. Holder du rundt 20-25 km/t kan du i utgangspunktet kjøre hele dagen, men nærmer du deg 28 km/t tar det bare et par minutter før oljen begynner å koke. Tridem-chassiset som også hadde premiere i anleggsversjon på IAA i fjor er også blant demobilene på Traction Days. Det samme er en «versting» av en 8x8-versjon, og her snakker vi om konvensjonell 8x8, som er solgt til byggentreprenøren Verstad. Denne har sperrer «over alt» og fremstår nærmest ustoppelig. Eventyr med TGE Han startet i 2001 og kjørte blant annet hele veien fra Danmark til Mongolia, Kirgisistan, Usbekistan og Aserbajdsjan. – Da jeg kom hjem med min norske kone, var jo hun gravid fordi vi hadde tilbragt fem måneder i telt. Så jeg solgte Defenderen, forteller han. Tilfeldighetene skulle senere ha det til at han møtte en av toppsjefene i MAN, som kjente ham igjen fra tv-serien og tilbød ham å kjøpe en MAN lastebil til kommende ekspedisjoner. Som sagt, så gjort. – Lastebilen kjørte jeg rundt i Europa med en god stund, men da jeg hørte at MAN skulle komme med en stor varebil sa jeg at jeg ville ha en slik – som jeg kunne bygge opp etter egne spesifikasjoner, forteller Bruhn. Telt på taket Deretter brukte Bruhn og hans team én uke på å bygge den om til en skikkelig offroader som tåler en støyt, før han tok den med for en 4.500 kilometers rundreise på Island. I fronten er plastikkstøtfangeren erstattet av en bunnsolid fanger i metall, med kraftige ekstralys og vinsj, samt beskyttelsesplate under. Originalhjulene er erstattet med nye felger og grovknastrede terrengdekk. På taket er det rigget til en egen teltplass og bakerst i bilen er det en dobbeltseng bred nok for tre. Et spesialkjøkken for bruk utenfor bilen, men som kan pakkes ned i en liten eske og få plass i bagasjen, hører også med. – Det har blitt en fantastisk turbil, sier Bruhn før han legger i vei på en liten «Norges-Safari». Artikkel fra www.firmabil.no URL: |