Ekstra tøff Scania
Mandag kveld lanserte Scania sin nye anleggsserie, XT. Tøffere enn dette blir det ikke, ifølge lastebilprodusenten. Siden du også kanskje lurer på hva XT betyr, kan vi like gjerne starte der. Bokstavene står altså for Xtra Tough, og de blir å se på mange Scania-biler fremover. XT er nemlig Scanias nye «varemerke» (ja, de har allerede lansert jakker, luer og t-skjorter med XT-logo), for det de omtaler som sine «tøffeste biler» beregnet for blant annet anleggssegmentet. Nyheten ble presentert og kringkastet mandag kveld i et direktesendt show på web-tv, i tillegg til en visning for et knippe journalister ved fabrikken i Södertälje. Her ble også den nye P-hytta vist for første gang. – Nå girer vi opp ytterligere innen anlegg, uttalte produktsjef i Scania Trucks, Anders Lampinen. LES OGSÅ: Scania lanserer ny V8-generasjon Utstyrspakke XT er en utstyrs- og designpakke som kan leveres på en rekke versjoner av de nye førerhusene P, G, R og S, med tilnærmet alle motoralternativer, og ikke nødvendigvis bare som anleggsbil. Det kan like gjerne være en tømmerbil eller en «kommunebil» med flak og kran. Og joda, XT-bilene er tøffe å se på. Det første du legger merke til, foruten den oransje XT-logoen i grillen, er en ordentlig robust metallfanger som stikker 15 centimeter ut foran hyttefronten. Spesielt pen er den ikke, men den tåler en støyt, for å si det forsiktig, og huser i tillegg en tauekrok godkjent for 40 tonn. XT-pakkene byr også på flere valgalternativer for utvendig og innvendig utstyr og stæsj. Blant annet er det utviklet helt egne seter, gummimatter med høye kanter og ulike oppbevaringsrom. Utvendig er det snakk om speiler i ekstra robust utførelse, utvendig solskjerming og ekstralys innfelt i taket. LES OGSÅ: Nå kan du sove i G-serien også Automat med clutch Av andre nyheter som ble vist i Södertälje nå var blant annet «Clutch on demand», som hadde verdenspremiere i august på «skogsmessen» Mittia i Sverige. Dette er den nye automatiserte girkassen Opticruise med sideakselbrems som nå kan leveres med clutchpedal. Dette kan være nyttig, for eksempel når det er behov for ekstra presisjon ved manøvrering i lave hastigheter. Gjeninnfører manuell – Jeg var på Vestlandet nylig og snakket med flere sjåfører som ønsket seg manuell girkasse. For meg er det overraskende mange som ønsker det, så dette blir spennende. Jeg tror det først og fremst handler om personlige preferanser, sier direktør for kommunikasjon og branding i Norsk Scania, John Lauvstad, til YrkesBil.no. Mange anleggssjåfører har ventet på Scanias nye daghytter, bladfjærer, tandemboggi og flere motoralternativer i anleggsbilene fra Södertälje. Nå kommer dette og mer til, lover produsenten. Du kan snart lese mer om Scania-nyhetene i YrkesBil nr. 9. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |