[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes oppgraderer S-ene


Terje Ringen



Mercedes har nylig foretatt en midtlivs oppdatering av S-Klassen. Nå gjør de tilsvarende grep med S-Klasse Coupé og Cabriolet.

– Den oppgraderte Mercedes-Benz S-klasse setter standarden for luksusklassen, og gir rekkesekseren det beste comebacket den kunne håpet på, skrev kollega Odd Erik etter å ha kjørt bilene for et par måneder siden.

Nå er turen kommet til nisjemodellene, S-Klasse Coupé og Cabriolet.

OLED
– For første gang benyttes OLED (Organic Light Emitting Diode) i en modell fra Mercedes-Benz. De 66 ultratynne diodene skaper et flytende uttrykk som endres dynamisk avhengig av eksterne lysforhold, skriver Mercedes i en pressemelding, og fortsetter:

Ved opplåsing og låsing av bilen igangsettes en animert sekvens for å signalisere valgt funksjon. I tillegg vil bremselysenes intensitet variere for å kommunisere bedre med andre trafikanter og på den måten redusere faren for påkjørsler bakfra.

I likhet med sedanen får nye S-Klasse Coupé og Cabriolet et oppgradert heldigitalt instrumentpanel, nytt multifunksjonsratt med berøringsflater og den innovative ENERGIZING-funksjonen som syr sammen alle bilens komfortelementer for en mer behagelig reise.

De selvkjørende egenskapene er videreutviklet fra dagens E-Klasse og tar nå hensyn til kartdata og kan justere hastighet og styreutslag i forbindelse med svinger, lyskryss og rundkjøringer.

Den oppgraderte datakraften kommer også godt med i forbindelse med tilvalget Magic Body Control, som analyserer underlaget for ujevnheter og benytter den aktive luftfjæringen for å utlikne disse. I tillegg tiltes bilen inntil 2,65 grader for å motvirke sentrifugalkreftene om oppstår i høyhastighetssvinger.

Sportslige AMG-utgaver
For de som setter pris på et mer sportslig oppsett har ingeniørene fra Affalterbach gjort sitt for å tekkes de mest kravstore kundene med AMG S 63 4MATIC+ og AMG S 65.

Fra utsiden er det mest synlige tegnet på at det bor et monster under panseret den aggressive panamericanagrillen og en frontfanger i jetvingedesign.

Med AMG Track Pace kan føreren analysere og forbedre sine rundetider i en bil med lynraske girskift og utstrakt bruk av lettvektsmaterialer.

Launch Control er også gjort mer brukervennlig – alt som trengs er en solid venstrefot på bremsen og en bestemt høyre på gasspedalen. 0-100 km/t på 3,5 sekunder er hyggelig selv for de som bruker bilen mest til komfortable langturer.

Motoralternativer
Begge karosserivarianter blir tilgjengelig med flere kraftige bensinmotorer, fra den nyutviklede rekkesekseren med 48-volt-system og boostfunksjon til den legendariske V12-motoren på 6 liter.

S 63 kommer med V8-motoren fra AMG GT og firehjulsdriftsystemet 4MATIC+ med 100 prosent variabel kraftdistribusjon mellom akslene.

Tekniske data S-Klasse Coupé:
 

S 450 4MATIC

S 560 (4MATIC)

AMG S 63 4MATIC+

AMG S 65

Sylindere

6/V

8/V

8/V

12/V

Slagvolum (cc)

2996

3982

3982

5980

Ytelse (kW/hk)

270/367

345/469

450/612

463/630

Dreiemoment (Nm)

500

700

900

1000

Blandet forbruk (l/mil)

0,89

8.0 (8,7)

0,93

1,19

Blandet CO2-utslipp (g/km)

204

183 (197)

211

279

Akselerasjon 0-100 km/t (s)

5,50

4,60

3,50

4,50

Toppfart (km/t)

250

250

250

250

 

Tekniske data S-Klasse Cabriolet:
 

S 560

AMG S 63
4MATIC+

AMG S 65

Sylindere

8/V

8/V

12/V

Slagvolum (cc)

3982

3982

5980

Ytelse (kW/hk)

345/469

450/612

463/630

Dreiemoment (Nm)

700

900

1000

Blandet forbruk (l/mil)

0,87

1,01

1,20

Blandet CO2-utslipp (g/km)

199

229

272

Akselerasjon 0-100 km/t (s)

4,60

3,50

4,10

Toppfart (km/t)

250

250

250


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: