[]
[] [firmabil.no] []

Subarus nye Impreza


Terje Ringen



Fortsatt er det mange som assosierer Impreza med rally-VM og Petter Solberg. Nå kommer bilen i helt ny utførelse.

Vi har allerede kjørt en nær slektning av Impreza – Subaru XV som har blitt en vesentlig bedre bil enn sin forgjenger. Jeg har derfor god grunn til å være optimistisk med hensyn til kjøreegenskaper og komfort i nye Impreza også.

De to modellene er nemlig bygget på den helt nye Subaru Global plattform som ingeniørene har brukt fem år på å utvikle. Blant fortrinnene til plattformen oppgir de:

  • Klargjort for el. og hybride løsninger, møter alle krav som er forventet frem til 2025
  • Mindre vibrasjon og støy
  • Mer stabil på veien
  • 70-100 % stivere karosseri
  • Tyngdepunktet senket med 5 mm
  • Krenging redusert med 50 prosent

I Europa skal Impreza selges som femdørs kombi med to alternative bensinmotorer – en 1,6-liter med 114 hk og en 2,0-liter med 156 hk. Begge er av typen boxer – en av Subarus grunnpilarer sammen med Lineatronic girkasse (CVT) og symmetrisk firehjulsdrift.

Se hvordan det virker her (saken fortsetter):

 

Nye Impreza får også Eye Sight som blant inneholder følgende automatisk nødbrems, adaptiv cruisekontroll, filskift-varsler og tretthetsvarsler.

Interiøret er også helt nytt og inneholder blant annet en 8-tommers skjerm i infotainment-systemet.

I Norge skal bilen levers i med rikholdige utstyrspakker, og prisene er som følger (levert Oslo):

Impreza 1,6 premium med Lineartronic

kr 378 700

Impreza 2,0 premium med Lineartronic

kr 398 700

 

Prisene kan virke stive om man sammenligner med for eksempel en ribbet Golf, men husk at du hos Subaru får et høyt utstyrsnivå, firehjulsdrift og automatgir inkludert i prisen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: