BMW racer i full flora
Det blir et herlig gjensyn med klassiske racing-farger når BMW kommer på banen for å slåss med sin M8 GTE i 2018. Foreløpig har vi kun sett kamuflerte versjoner av BMWs nye GT-racer, men i Frankfurt debuterer den i full racing-habitt og klassiske BMW motorsportfarger. BMW 8-serie og M8 skal i salg fra 2018, men før den kommer til forhandlerne skal den ut og konkurrere på racerbanen. Verdensmesterskapet i langdistanseløp (FIA WEC) og det amerikanske motstykket, IMSA WeatherTech SortsCar Championship (IWSC) står på agendaen. I WEC inngår det legendariske 24-timersløpet på Le Mans. Første konkurranse blir 24-timeren på Daytona i januar, og BMW Motorsport-direktør Jens Marquardt forteller at testing og utvikling av bilen følger opplagt skjema. Motoren er en 4,0-liters V8 med TwinPower Turbo-teknologi og en effekt på drøye 500 hester. Blokka er produsert i aluminium og hentet fra en produksjonsmotor. Girkassen er sekstrinns sekvensiell Utviklingsarbeidet har fokusert på å gjøre motoren mest mulig effektiv med maksimal slitestyrke. BMW M8 GTE er i stor grad utviklet virtuelt via avansert programvare. Det er produsert komponenter med 3D-printere for å teste ut aerodynamiske detaljer. Racing- og produksjonsingeniører har jobbet hånd i hånd med utviklingen av løpsbil og gatebil. Lettvekts-design har også vært i fokus under utvikling av GT sportsbilen. Man har spart mye vekt på å benytte ultralette CFRP-komponenter, en produksjonsteknikk BMW har tilegnet seg gjennom i3 og i8. M8 GTE har et flateinnhold på rundt ti kvadrat, med en lengde på 4,980 meter og en bredde på 2,046 meter. Når den likevel bare veier 1220 kg skyldes det at den er ribbet for alt man ikke trenger når eneste oppgave er å ta seg raskt rundt en bane. Skjønt det settes selvsagt store krav til utstyret som skal tåle et høyt tempo og maksimale påkjenninger i time etter time. BMW har en stolt historie på Le Mans hvor deres største bragd kom med totalseier i øverste divisjon i 1999. Bilen den gang var BMW V12 LMR og førerne Yannick Dalmas, Joachim Winkelhock og Pierluigi Martini. Det er interessant at de gjør sitt comeback i GT-klassen i stedet for å satse på en prototyp i LMP1-kategorien. Og det er liten tvil om at denne bilen blir en publikumsfavoritt alle steder den dukker opp i 2018-sesongen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |