Kinesisk ego-merke
Great Wall kjenner vi, i den grad vi kjenner kinesiske bilmerker. Nå er de i Frankfurt med en helt ny merkevare – og en enda nyere konseptbil. WEY står det på den store standen i Frankfurt. Og ingen aner hva det er. Men det ser i hvert fall ut som ganske høvelige SUV-er og en ganske attraktiv konseptbil. Great Wall står bak merket, via en litt underlig omvei. De er ellers kjent blant annet for sportslige SUV-er som selges under Haval-navnet. Og for en måneds tid siden ble de uvanlig godt kjent i Europa, for det dukket opp noen historier om at de skulle kjøpe opp FiatChrysler. Akkurat det virket litt underlig. Riktignok hadde Great Wall rekord-år i fjor og solgte rett over en million biler – en økning på mer enn 25 % i forhold til året før. De tjente 1,6 milliarder euro på det, men det er ikke for å få kjøpt FCA, som hadde en markedsverdi på nesten € 17 milliarder da. Det tok ikke lang tid heller før Great Wall trakk seg fra det. Kanskje sånt skal tolkes som stormannsgalskap, men hva skal man da tolke dette som? For ikke så lenge siden lanserte selskapet et nytt merke for «premium»-SUV-er som skal hete WEY. Sjefen selv heter Wey. Jianjun Wey. For meg må han gjøre akkurat hva han vil, men når han begrunner den nye innsatsen med at «Verden trenger ingen ny SUV. Verden trenger en fullstendig ny oppfatning av hva SUV er», da mister han meg en stund. Men, greit, han har med et lederteam som består av fem garvete folk fra europeisk bilindustri. CEO’en var for eksempel i Audis toppsjikt i hele 30 år! Q3 er hans. Og designsjefen, Pierre Leclerq, var lenge en av de overordnede hos BMW, før han sluttet var han designsjef for M. Nå var han her med tre forholdsvis kurante SUVer og en konseptbil. VV5s og VV7s, med etternavnet Hi4, er begge hybrider med hhv. 2680 og 2950 mm akselavstand, og 145 og 172 hk. Begge med vekt og utslipp som ikke burde hindre dem fra å stille sterkt i Norge, og begge utstyrt med Eurostandard assistent-systemer. Begge finnes forresten i rene fossilversjoner. Konseptbilen er ren batterielektrisk. 3 meters akselavstand – meget rommelig og luksuriøs innenfor 460 x 190 x 153 cm. Den nøyer seg med en tomvekt på 1500 kg og har et spesielt ladesystem som, sier WEY, utnytter 99 % av tilført strøm. Det er selvfølgelig tenkt på autonomi her også, opp til nivå fire – men heldigvis uten at det har gått ut over en tiltalende førerplass og behagelige medfølgerseter. Jeg håper designerne med tiden blir flinkere til å sette et skikkelig preg på fronten – at elbiler er radiatorløse behøver vel ikke bety at de er grill-løse, for denne var slapp. Men hekken er bra – den er trykket såpass langt ut at man nesten kan snakke om fastback. Det er dørene som virkelig gjør at bilen skiller seg ut. De er festet i taket og åpner i hele bredden slik at man får adgang både for og bak. Om det er praktisk spiller vel ingen rolle – det gjør seg bra på en bilutstilling. Men hvorfor de var der vet jeg ikke helt. Det var ingen klare budskap om etablering i denne delen av verden, men kanskje de er ute for å sjekke opp mulighetene for nye ekteskap? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |