Opels franske SUV
DARMSTADT: Opels nye SUV er umiskjennelig Opel, men like fullt har den Peugeot 3008 i bunnen. De to bygges parallelt i Frankrike som direkte konkurrenter. Dette har jeg da kjørt for ikke lenge siden, er første tanke som slår meg idet jeg legger ut fra flyplassen i Frankfurt i retning Darmstadt. Riktignok sitter jeg i en helt ny Opel som først lanseres i Norge rett etter jul, men som tvillingbroren til Peugeot 3008, de er ikke eneggede, har Grandland X det meste felles med den franske kompakt-SUV-en. Du kan bare ikke se det. Tråkker i tradisjoner Instrumenteringen er lettlest, men ikke skjermbasert a la Active Info Display hos VW, og derfor uten mulighet til oppdatering uten først å redesignes. Men hvorfor klage? Dette er akkurat slik de fleste vil ha en bil. Grandland X har dessuten mange fellestrekk med Nissan Qashqai. Mange vil ha SUV Tall fra analyseselskapet JATO viser dessuten at SUV-ene de siste årene har klatret fra en ubetydelig posisjon i Europa, til å bli den mest foretrukne biltypen foran småbilene (B-klasse) og kompaktbilene (C-klasse) i 2017. Det gjør at alle skuler til Qashqai, kopierer det beste derfra og ellers gjør egne vrier for å framstå som unike. Å være salgsleder betyr nødvendigvis ikke å være best, og Opel er i så måte en viktig angriper for dytte bilklassen opp og fram. Ikke 4x4 Først som ladbar hybrid, om et års tid eller vel så det, får Grandland X firehjulsdrift som bonus ved at elmotoren i hybridpakken driver bakhjulene. Under panseret på Grandland X er alt fransk. Jeg liker den tresylindrede, 1,2 liter store bensinmotoren på 130 hk. Den snerrer og er akkurat så sinna som jeg synes motoren i en kompakt SUV skal være. 230 Nm i moment holder mer enn nok til vanlig kjøring. Også diesel Begge motorene leveres også med automatgir. Senere kommer motorer med mindre og med mer effekt. Bare se på utvalget til Peugeot 3008, og du vet hva som er i vente på Opel Grandland X. Om å sitte godt Naturligvis inneholder Grandland X alle nødvendige førerstøttesystemer for ikke å stryke i fem-stjerners-kampen hos Euro NCAP, men siden Opel er kjent for rikholdig med standardutstyr på toppmodellen (du kan velge mellom Innovasjon og Premium, jeg ville uansett ikke nølt med å plusse på 26.000 kroner til høyeste utstyrsnivå), overrasker det litt at blindsonevarsling betinger ekstrapakke med fireveis kameradekning til 5400 kroner ekstra. Heldigvis er varme i rattet på plass sammen med fysisk trafikkskiltgjenkjenning, fotgjengeroppdagelse og aktiv filholder i standardpakken. Varme i baksetet og i frontruta ligger i premiumpakken, mens aktiv cruisekontroll dessverre bare kan leveres i kombinasjon med dieselmotor (!) og automatgir, og koster 6900 kroner ekstra. Også trådløs lading av mobiltelefonen tar Opel ekstra betalt for på vei mot 2018. Forstå det den som kan! Hjelp mot hjulspinn Opel Grandland X kan leveres med Grip Control, men mot et pristillegg på 4900 kroner. I tillegg har alle varianter med Grip Control MS-dekk som igjen øker engangsavgiften i Norge med 6000 til 7000 kroner. Jeg er i tvil om Grip Controll faktisk er verd så mange penger. Samme pris for bensin og diesel Grunnprisen er litt høyere enn for Peugeot 3008 og en del høyere enn for Nissan Qashqai. Opels mål er årlig å selge 1000 Grandland X inntil den blir ladbar hybrid. Da legges kortene på nytt, og ingen vet hvordan norske avgiftsmyndigheter vil beskatte ladbare hybrider i 2019.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |