Platooning overalt
Mens personbilenes motebegreper er elektrifisering, autonom og konnektivitet er tungbilene i første rekke konsentrert om platooning. Det dukker opp overalt. Det er ikke lenge siden vi fortalte at også Norge er med i det gode platooning-selskapet nå. Vi har gjort en samarbeidsavtale med Sverige og Finland og har antakelig de første sammenkoblede vogntogene på E6 og E8 allerede ganske tidlig i 2018. I USA forteller Daimler Trucks at de har begynt å kjøre slike forsøk i Oregon og Nevada og at de skal begynne å koble vogntog sammen for alvor – i vanlige transportjobber og i samarbeid med transportører – fra neste år. To vogntog Det fortelles at i dette programmet kjører bilene med 15 meters avstand – vanlig trafikk krever minst 50. Og de er ikke fullt så optimistiske når det gjelder mulig drivstoffsparing som Scania er. Svenskene har antydet 10 prosent lavere forbruk, Daimler sier de oppnår 7, og minner om at sammen med lavere forbruker hører også naturlig: lavere utslipp. Nyheten ble sluppet på den store lastebilutstillingen i Atlanta og vakte selvfølgelig en viss interesse. Med Freightliner og Western Star har Daimler 40 % av markedet for klasse 6-8 biler, og det er jo først og fremst hos dem at dette er av interesse. Flere på gang Og i Storbritannia har Transport Research Laboratory nettopp presentert et to-års program med testing av platooning. De har en rekke partnere med på laget, blant andre DHL. Motorspesialisten Ricardo skal være med for å se på mulighetene til å optimalisere drivlinjene for den type trafikk – og Samferdselsdepartementet er sterkt inne i bildet. Bedre plass DAF minner oss forresten på en selvsagt ting som kanskje har vært glemt bort: vi vet jo at platooning øker kapasiteten på veinettet, fordi de kan kjøre så mye tettere sammen. Men, sier DAF, de bedrer fremkommeligheten for andre bilister også fordi de sammenkoblede bilene jo aldri vil kjøre forbi hverandre og derved oppta to kjørefiler i mange kilometer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |