[]
[] [firmabil.no] []

Lekker svenske med fallgruver


Odd Erik Skavold



BRUKTBIL: Saab 9-5 var den siste modellen svenskene rakk å komme med før fallet. Det betyr at innkjøpsprisen kan være lokkende, men vit hva du går til.

Først publisert i Bil 4 - 2017.

Noen vil kanskje påstå at historien om Saab enda ikke er over, at Trollhättan snart skal svive som før under nye, kinesiske eiere. Det tror jeg ikke noe på, og for meg gikk Saab under i 2011, etter at Spyker ikke klarte å holde liv i det da 66 år gamle bilmerket.

De som kjøpte ut restene av Saab, National Electric Vehicle Sweden (NEVS), ble til og med nektet å produsere biler under Saab-merkevaren – så noen ny Saab-modell får vi nok ikke se i overskuelig fremtid.

Da er det heller greit å gi litt oppmerksomhet til det som skulle bli Saabs siste modell før fallet: 9-5 NG – New Generation.

Fra 9000 til 9-5
Den første 9-5 kom i 1997, idet 9000 ble faset ut med jubileums- og spesialmodeller. Den overlevde to facelifter, hvorav den siste ofte ble omtalt som «Dame Edna», og gikk ut av produksjon i 2010. I løpet av de siste årene med første generasjon 9-5 drev Saab med utviklingen av den kommende generasjonen.

9-5 NG ble bygget på GMs Epsilon II-plattform, samme som Opel Insignia, men siden Saab hadde en stor finger med i spillet under utviklingen av understellet på Epsilon II kjører 9-5 bedre enn man kanskje skulle frykte.

9-5 skulle signalisere en ny giv for Saab, og i kjølvannet skulle først 9-5 SportCombi (stasjonsvogn) lanseres, deretter 9-4X (BMW X3-størrelse SUV) og så en helt ny 9-3. 9-5 SportCombi rakk Saab å produsere noen titalls førproduksjonsutgaver av – hvorav én havnet i Norge, og er i skrivende stund til salgs i Tromsø.

Det samme skjedde med 9-4X. Pre-produksjonsproduksjon, og én bil i Norge. 9-3 kom aldri lengre enn til skisse- og leiremodellstadiet – ført i pennen av Jason Castriota.

9-5 ble derfor den siste Saaben i serieproduksjon, og totalt ble 11.300 eksemplarer laget av Saabs flaggskip.

Typisk Saab
Innvendig var 9-5 en videreføring av nivået 9000 og 9-5 OG la seg på, med førerorientert dashbord og veldig god ergonomi. Night Panel-funksjonen som dimmer all interiørbelysning med unntak av de viktigste funksjonene er naturligvis på plass, og selv om tenningsnøkkelen på dette tidspunkt var overflødig klarte Saab likevel å lage en slags hyllest til tidligere tider ved å plassere startknappen bak girspaken.

Flere Saab-spesifikke detaljer inkluderer head-up display og flyinspirert speedometervisning i instrumentskjermen. Andre detaljer er forøvrig løftet rett fra Insignia, blant annet ratt og blinklyshendel.

Motormessig er de fleste bilene her til lands dieselmotoriserte, og gjerne med automatgir. Dieselmotoren er en 2-liter bygget av GM i fellesskap med Fiat. TiD4 har 160 hester, mens TTiD (twinturbo) har 190 hester.

Blant bensinmotorene er en 1,6-liter minstemann, med 180 hestekrefter, mens en 2-liter med 220 hestekrefter er en veldig passende motor i den store bilen. En 2,8-liters V6-turbo toppet porteføljen med 300 hester.

Lite marked
Med tanke på det lave produksjonsvolumet er det ikke lett å finne skikkelig god statistikk på kvaliteten til 9-5. Men som de fleste nybiler, hadde også 9-5 en del smårusk og barnesykdommer. Mye av dette ble nok fikset på garanti mens Saab fortsatt var oppe og gikk, men en del av det kan fortsatt skape litt hodekløe.

For understell, elektrisk anlegg og motor er det generelt ikke så mye å frykte når det kommer til ettermarkedet. Ettersom så mye av bilen deles med andre GM-modeller (og Fiat når det gjelder dieselmotorer), bør det meste være mulig å skaffe.

Det største problemet er derimot karosserideler, lykter og vindu. Her kan det være vanskelig, veldig vanskelig, å skaffe deler – så vær obs på det. Jeg vet om karosseriverksted flere steder i landet som tar vare på enkelte deler til Saab-modeller, men det er for det første begrenset med lagerplass slike verksteder har, og med tiden vil også disse bli så lite relevant at de vil skrotes.

Saab 9-5 er en viktig del av svensk bilhistorie – dessverre den siste Saaben vi fikk oppleve – og de som kjøper en 9-5 NG som bruktbil kommer til å knytte et bånd med bilen som Passat-eiere ikke skjønner noe av. Bare vit hva du kaster deg uti.

--

Dette skrev vi:

BilNorge 08.06.2010:

Alt i alt er komforten prioritert i større grad enn de sportslige kjøreegenskapene, men de kjøreglade får likevel sitt høyst sportslige alternativ hvis de velger Drive Sense, det adaptive chassis-styringssystemet med tre innstillingsmuligheter: Comfort, Intelligent og Sport. Systemet, som foreløpig bare kan leveres i kombinasjon med 220 hk bensinmotor på de forhjulsdrevne bilene (samt på alle XWD-utgaver), koster 17.000 kroner. Drive Sense-pakken innebærer senket sportschassis, adaptive støtdempere og variabel rattrespons.

Bil 11-2010:

Det er ikke noen tvil om at både Saab 9-5 og Volvo S80 tilbyr standsmessig transport. Bakseteplassen er god i begge bilene, begge bilene har lang akselavstand, som bidrar til dette. Bagasjeplassen er også bra, Saab tar seieren her med 35 liter, men vi kan ikke fri oss fra tanken på hva man kunne oppnådd om man hadde valgt å bygge den med en stor bakluke, i stedet for en sedan.

--

Fakta

Motor
1956 ccm R4, twinturbodiesel

Effekt
190 hk/400 Nm

Drivlinje
6A, forhjulstrekk

Forbruk
0,60 l/mil, 159 g/km CO2

Fart
0-100 9,2 sek., toppfart 220 km/t

Dimensjoner (L/B/H)
501/187/150 cm

Bagasjerom
515 l


 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: