Lekker svenske med fallgruver
BRUKTBIL: Saab 9-5 var den siste modellen svenskene rakk å komme med før fallet. Det betyr at innkjøpsprisen kan være lokkende, men vit hva du går til. Først publisert i Bil 4 - 2017. De som kjøpte ut restene av Saab, National Electric Vehicle Sweden (NEVS), ble til og med nektet å produsere biler under Saab-merkevaren – så noen ny Saab-modell får vi nok ikke se i overskuelig fremtid. Da er det heller greit å gi litt oppmerksomhet til det som skulle bli Saabs siste modell før fallet: 9-5 NG – New Generation. Fra 9000 til 9-5 9-5 NG ble bygget på GMs Epsilon II-plattform, samme som Opel Insignia, men siden Saab hadde en stor finger med i spillet under utviklingen av understellet på Epsilon II kjører 9-5 bedre enn man kanskje skulle frykte. 9-5 skulle signalisere en ny giv for Saab, og i kjølvannet skulle først 9-5 SportCombi (stasjonsvogn) lanseres, deretter 9-4X (BMW X3-størrelse SUV) og så en helt ny 9-3. 9-5 SportCombi rakk Saab å produsere noen titalls førproduksjonsutgaver av – hvorav én havnet i Norge, og er i skrivende stund til salgs i Tromsø. 9-5 ble derfor den siste Saaben i serieproduksjon, og totalt ble 11.300 eksemplarer laget av Saabs flaggskip. Typisk Saab Flere Saab-spesifikke detaljer inkluderer head-up display og flyinspirert speedometervisning i instrumentskjermen. Andre detaljer er forøvrig løftet rett fra Insignia, blant annet ratt og blinklyshendel. Motormessig er de fleste bilene her til lands dieselmotoriserte, og gjerne med automatgir. Dieselmotoren er en 2-liter bygget av GM i fellesskap med Fiat. TiD4 har 160 hester, mens TTiD (twinturbo) har 190 hester. Blant bensinmotorene er en 1,6-liter minstemann, med 180 hestekrefter, mens en 2-liter med 220 hestekrefter er en veldig passende motor i den store bilen. En 2,8-liters V6-turbo toppet porteføljen med 300 hester. Lite marked For understell, elektrisk anlegg og motor er det generelt ikke så mye å frykte når det kommer til ettermarkedet. Ettersom så mye av bilen deles med andre GM-modeller (og Fiat når det gjelder dieselmotorer), bør det meste være mulig å skaffe. Det største problemet er derimot karosserideler, lykter og vindu. Her kan det være vanskelig, veldig vanskelig, å skaffe deler – så vær obs på det. Jeg vet om karosseriverksted flere steder i landet som tar vare på enkelte deler til Saab-modeller, men det er for det første begrenset med lagerplass slike verksteder har, og med tiden vil også disse bli så lite relevant at de vil skrotes. Saab 9-5 er en viktig del av svensk bilhistorie – dessverre den siste Saaben vi fikk oppleve – og de som kjøper en 9-5 NG som bruktbil kommer til å knytte et bånd med bilen som Passat-eiere ikke skjønner noe av. Bare vit hva du kaster deg uti. -- Dette skrev vi: BilNorge 08.06.2010: Bil 11-2010: -- Fakta Motor Effekt Drivlinje Forbruk Fart Dimensjoner (L/B/H) Bagasjerom
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |