Bruktbil: Peugeot 5008
BRUKTBIL: Peugeot har lansert en helt ny generasjon 5008, men er du ikke glad i SUV, er det den gamle som gjelder. Først publisert i Bil 5 - 2017. Flerbruksbiler, eller MPV-er om du vil, er rett og slett ikke så i vinden som det en gang var. Det er naturligvis årsaken til at den nye 5008 er en SUV. Moderne og mer plasseffektive plattformer har også sørget for at SUV-er kan være nesten like fleksible som forrige generasjon MPV. Men det er ikke alle som er like begeistret for SUV-ene, og da kan jo nettopp forrige generasjon 5008 være noe å kikke på. Bilen ble lansert sommeren 2009, og helt på slutten av året rakk importøren å registrere noen titalls biler – men det var først i 2010 det tok av. Da solgte Peugeot hele 1249 5008-modeller her til lands, et nivå de ikke klarte å oppnå noe år senere. Under skallet på 5008 fant vi mange kjente deler fra andre PSA-modeller. Konsernkusine Citroën C4 Picasso var veldig lik, men PF2-plattformen stammet opprinnelig fra 307-utgaven som kom i 2001. Også motorene var hyllevare fra franskmennene. Ingen rakett Større motorer var også tilgjengelig. Er du heldig, kan du finne en 150-hesters to-liter for eksempel. Men firehjulsdrift kan du glemme uansett, og 109-hesteren vil nok duge til det aller meste. I løpet av årene ble motoren oppgradert til 115 og 120 hestekrefter. Finner du et kurant eksemplar til en god pris, kan du heller kjøpe deg en morobil ved siden av – 5008 er ikke bilen som inspirerer til å ta omveien hjem. Flott interiør Materialkvaliteten i 5008 er jevnt over god, og bilen kunne tilby mye utstyr allerede fra lanseringsmodellene. Head-up display var absolutt ikke vanlig på den tiden – det er for så vidt ikke det i disse dager, heller – men dette kunne faktisk 5008 by på. Navigasjon, panoramaglasstak, parkeringssensorer og avstandsradar for måling av distanse til bilen foran (ikke radarbasert cruise control, dog) sto på utstyrslista. Men, i «god fransk ånd»: Koppholdere er det dårlig med … Seteløsningen er derimot så fleksibel vi bør forvente fra en ordentlig MPV. Baksetene kan skyves frem og tilbake, og midtsetet på den midterste raden kan gjemmes under høyresetet for litt mer luksusfølelse dersom det bare sitter to på midtraden. Tilgangen til de bakerste setene er enkel, ettersom sitteputene på midtraden kan vippes opp når setene der skal skyves frem. God kvalitet Ifølge Dekra er det lite som svikter på en 5008 med noen kilometer på nakken, og både chassis/styring, motor, karosseri og elektronikk scorer bedre enn snittet i MPV-klassen. Det eneste som ikke utmerker seg særlig er bremsene. Dekra anbefaler å lytte nøye etter ulyder ved prøvekjøring: Lager og stabilisatorstag kan være en gjenganger på disse bilene. -- Dette skrev vi: BilNorge 4.11.2009: Bil 4-2012: -- Fakta Motor Effekt Drivlinje Forbruk Bagasjerom Fart Dimensjoner (L/B/H) Artikkel fra www.firmabil.no URL: |