[]
[] [firmabil.no] []

Bruktbil: Peugeot 5008


Odd Erik Skavold Lystad



BRUKTBIL: Peugeot har lansert en helt ny generasjon 5008, men er du ikke glad i SUV, er det den gamle som gjelder.

Først publisert i Bil 5 - 2017.

Flerbruksbiler, eller MPV-er om du vil, er rett og slett ikke så i vinden som det en gang var. Det er naturligvis årsaken til at den nye 5008 er en SUV. Moderne og mer plasseffektive plattformer har også sørget for at SUV-er kan være nesten like fleksible som forrige generasjon MPV.

Men det er ikke alle som er like begeistret for SUV-ene, og da kan jo nettopp forrige generasjon 5008 være noe å kikke på.

Bilen ble lansert sommeren 2009, og helt på slutten av året rakk importøren å registrere noen titalls biler – men det var først i 2010 det tok av. Da solgte Peugeot hele 1249 5008-modeller her til lands, et nivå de ikke klarte å oppnå noe år senere.

Under skallet på 5008 fant vi mange kjente deler fra andre PSA-modeller. Konsernkusine Citroën C4 Picasso var veldig lik, men PF2-plattformen stammet opprinnelig fra 307-utgaven som kom i 2001. Også motorene var hyllevare fra franskmennene.

Ingen rakett
Fra lansering var det i hovedsak én motor det dreide seg om: PSAs velkjente 1,6-liters diesel. Med 109 hestekrefter var det ingen rakett, bilen veide tross alt 1400 kilo. Men et hyggelig oppgitt forbruk – som for denne motoren ofte viser seg å være tilfelle også i praksis – sukret pillen noe for de som ivret etter en praktisk familiebil.

Større motorer var også tilgjengelig. Er du heldig, kan du finne en 150-hesters to-liter for eksempel. Men firehjulsdrift kan du glemme uansett, og 109-hesteren vil nok duge til det aller meste. I løpet av årene ble motoren oppgradert til 115 og 120 hestekrefter.

Finner du et kurant eksemplar til en god pris, kan du heller kjøpe deg en morobil ved siden av – 5008 er ikke bilen som inspirerer til å ta omveien hjem.

Flott interiør
Det er ikke dermed sagt at man ikke trives i en 5008. Sammen med den mindre 3008 hadde 5008 et interiør det er lett å bli glad i. Fra førerposisjon kan du nyte et dashbord som vrir seg rundt deg, hvor den høye midtkonsollen ga en girspak fint plassert nærme rattet.

Materialkvaliteten i 5008 er jevnt over god, og bilen kunne tilby mye utstyr allerede fra lanseringsmodellene.

Head-up display var absolutt ikke vanlig på den tiden – det er for så vidt ikke det i disse dager, heller – men dette kunne faktisk 5008 by på. Navigasjon, panoramaglasstak, parkeringssensorer og avstandsradar for måling av distanse til bilen foran (ikke radarbasert cruise control, dog) sto på utstyrslista.

Men, i «god fransk ånd»: Koppholdere er det dårlig med …

Seteløsningen er derimot så fleksibel vi bør forvente fra en ordentlig MPV. Baksetene kan skyves frem og tilbake, og midtsetet på den midterste raden kan gjemmes under høyresetet for litt mer luksusfølelse dersom det bare sitter to på midtraden.

Tilgangen til de bakerste setene er enkel, ettersom sitteputene på midtraden kan vippes opp når setene der skal skyves frem.

God kvalitet
Kvalitetsmessig kommer 5008 ganske godt ut av det. Ettersom det meste av bilen er hyllevare fra PSA, er det gjennomprøvde komponenter vi snakker om.

Ifølge Dekra er det lite som svikter på en 5008 med noen kilometer på nakken, og både chassis/styring, motor, karosseri og elektronikk scorer bedre enn snittet i MPV-klassen. Det eneste som ikke utmerker seg særlig er bremsene.

Dekra anbefaler å lytte nøye etter ulyder ved prøvekjøring: Lager og stabilisatorstag kan være en gjenganger på disse bilene.

--

Dette skrev vi:

BilNorge 4.11.2009:

Bagasjevolumet som 7-seter er beskjedne 194 liter, men de fleksible seteløsningene gir store muligheter for variasjon når fem eller seks seter er i bruk. For eksempel kan hvert av de tre setene på midterste rad enten felles ned i gulvet, eller sitteputen kan vippes opp mot seteryggen slik at hele setet kan skyves frem. Dermed oppnår du enten meget lett adkomst til bakerste seterad eller ekstra lastelengde i bagasjerommet.

Bil 4-2012:

Du bruker litt tid før du finner ut av alle knappene i Peugeot – noen av dem er unødig vanskelige – du kommer garantert til å justere zoomen på navigasjonen svært mange ganger før du venner deg til at den flate knappen ved siden av, er den som styrer volumet. En annen ting er plasseringen av bryteren for varmesetene.

--

Fakta

Motor
1560 ccm R4, turbodiesel

Effekt
109 hk/240 Nm

Drivlinje
6M, forhjulstrekk

Forbruk
0,55 l/mil, 145 g/km CO2

Bagasjerom
194-2506 l

Fart
0-100 12,6 sek., toppfart 185 km/t

Dimensjoner (L/B/H)
453/189/165 cm


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: