[]
[] [firmabil.no] []

Slitesterk og kjøreglad


Odd Erik Skavold Lystad



BRUKTBIL: Mazda CX-5 var i flere år en vinner på det norske SUV-markedet. Nå kan den være det samme på bruktmarkedet.

Først publisert i Bil 6 - 2017.

Mazda CX-5 slo ned som en liten bombe i det norske SUV-markedet da den dukket opp i 2012. Den var stilig å se på, aggressivt priset, hadde bra med utstyr og var i tillegg god å kjøre.

Dette førte til at CX-5 var Norges mest solgte SUV i både 2013 og 2014 – og på tredjeplass i 2015. Inntoget av hybrider i SUV-klassen – de fire mest solgte SUV-ene i år er tilgjengelig som hybrider – har pushet CX-5 lengre ned på salgsstatistikken, men de gode årene gjør at det er rikelig å finne på bruktmarkedet.

De tidlige bilene som dukket opp på markedet er ute av nybilgaranti nå, siden de kom i 2012. Men mange biler der ute har fortsatt litt igjen av garantitiden. Det kan være prutningsgrunnlag, og et tips kan også være å ta en garantitest av bilen. Kanskje er det en del småplukk forhandleren må fikse før den magiske fem-års-grensen nås.

Ikke overraskende, er det diesel det er mest av på bruktmarkedet. Mazdas 2,2-liters-diesel med 150 hestekrefter er et trivelig bekjentskap. Sterk og god, og passelig lite tørst. De aller fleste valgte samtidig automat, og firehjulsdrift er nesten et må-ha på en slik bil.

Derfor er kombinasjonen automat, 4x4 og diesel den du oftest møter på der ute i bruktbiljakten. Men du trenger ikke lete langt for å finne en bensinvariant heller. Kanskje er du redd for dieselforbud, eller du kjører stort sett bare småturer – eller kanskje er du bare dieselkakkelallergisk? Alle disse er gode grunner for å gå for en bensinmotor.

Mye utstyr
De fleste her er 2-litere med 160 hestekrefter. Denne passer bra til CX-5, men har du anledning og finner en du liker; jeg syns den større 2,5-literen med 192 hestekrefter er en liten godbit. Ikke er den spesielt mye tørstere enn en 2-liter, og den låter litt finere også, for de som måtte bry seg om sånt.

Med en total bestand på over 15.000 biler i Norge (det er totalt tatt inn 16.349 CX-5-er, nye og brukte siden 2012), bør det være gode muligheter for å finne en du liker.

Jo nyere bil, jo mer snacks finner du på utstyrsfronten.

En 2016-modell kan gjerne ha både bi-xenon, ryggekamera, navigasjon og DAB-radio (akkurat det siste punktet er verdt å sjekke, særlig for bruktimporterte biler!) – men allerede ved introduksjon var CX-5 en velutstyrt bil.

Optimum het det øverste utstyrsnivået, og veldig mange valgte å gå for det. Skinnseter, cruise control og head-up display er ting som kan være kjekt å ha – for andre er det viktigere med hengerfeste.

For den sistnevnte gruppe kan det være på sin plass å nevne at CX-5 kan trekke 1800 kilo med 160-hesters og 192-hesters bensin og 2000 kilo med 2,2-liters diesel – uavhengig om bilen har 4x4 og automat eller ei.

CX-5 har forøvrig et ryddig og oversiktlig interiør, og bagasjerommet er blant de bedre i klassen.

Meget god kvalitet
Mazda har et generelt godt rykte på seg for å ha god kvalitet. Det gjelder CX-5 også. Den tyske organisasjonen Dekra rangerer CX-5 som en av de absolutt beste bilene i sin klasse, med vesentlig bedre resultater enn gjennomsnittet på alle punkter.

Den store eierundersøkelsen til britiske Auto Express, Driver Power, forteller også om veldig fornøyde CX-5-eiere. Hele 93,36 prosent score får bilen i pålitelighet, og 91,38 prosent for byggekvalitet.

Dermed er det de vanlige tingene som gjelder for alle bruktbiler som blir sjekklista for en CX-5. Har den servicehistorikk (ikke vær redd for stempel fra frittstående verksteder!), er karosseriet helt og fritt for skjemmende skraper eller flekker, bremser bilen stabilt fra høy fart, fungerer all elektronikken …

--

Dette skrev vi:

BilNorge.no 28.11.2011:

Bagasjevolumet ligger på øvre del av skalaen i dette segmentet. Baksetepassasjerene har akseptabel benplass, for eksempel har en person på 185 cm akkurat plass til bena når han sitter bak en sjåfør med samme høyde. Takhøyden i baksetet er også fullgod for voksne.

Bil 2/3 2013:

Utstyrsnivået er høyt og det er lett å finne seg til rette. Instrumentene er lettleste og kler karakteren. Førerassistansesystemene er gode. Særlig Mazdas eget system for blindsonevarsling fungerer bedre enn vi ofte opplever hos andre produsenter. Systemet som varsler deg om du skulle krysse en midt- eller kantlinje er av den tydelige typen. Den benytter nemlig høyttaleren på den siden du krysser og gir en lyd som virkelig får deg til å skvette.

--

Fakta

Motor
2191 ccm, R4 turbodiesel

Effekt
150 hk/380 Nm

Drivlinje
6A, forhjulsdrift

Forbruk
0,55 l/mil, 155 g/km CO2

Bagasjerom
503-1620 l

Fart
0-100 10,2 sek., toppfart 194 km/t

Bakkeklaring
210 mm


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: