Møt sola med stjerne
BRUKTBIL: Lite er bedre enn å hilse våren velkommen med cabriolet, enten man har ny cab, gammel cab – eller noe midt imellom, som for eksempel Mercedes-Benz SLK. Først publisert i Bil 7 - 2017. Resultatet er en god gammeldags roadster. Slik som Mercedes SLK. Dette er andre generasjon SLK, internkode R171, lansert i 2004 og tatt ut av produksjon i 2011. En slik oppskrift blir det som regel mye moro av, og pussig nok har jeg sett tre SLK-er bare det siste døgnet – dagen etter at jeg bestemte meg for å skrive om nettopp SLK til dette nummerets bruktbilspalte. Og ut av samtlige SLK-er har jeg sett føreren stige ut med et smil om munnen. Det må da være godt for noe. Sjelden smiler jeg så bredt i hvert fall, som når jeg kan felle ned taket og suse av gårde til musikken av vind i trærne og fuglekvitter. I en SLK felles taket naturlig nok elektrisk – det gjøres på 20 sekunder – og R171-modellen var den første bilen som fikk Mercedes’ Airscarf-løsning. Luftedyser i nakkestøtten blåser varmluft i nakke og bakhode på fører og passasjer. I dag er dette en komfortfunksjon i alle Mercedes-cabrioleter – og flere merker til. Denne funksjonen kan være gull verdt, ettersom et av ankepunktene til SLK da den ble lansert i 2004 var en unødvendig trekkfull kabin. Bare pass på; det er mange som har opplevd problemer med sin Airscarf-løsning. Heldigvis finnes det gode ressurser på internett (slkworld.com, blant annet) for å fikse det meste. Noe av det gøyeste med SLK er bredden i motorutvalget. Samtlige motorer er bensinmotorer (hurra!), og strekker seg fra en 1,8-liter med 163 hestekrefter til en hårete V8-er med opptil 400 hestekrefter. Minstemann heter SLK 200 Kompressor (og er nok den du vil komme oftest over i det norske bruktmarkedet), mens den drøyeste er SLK 55 AMG. Den drøyeste av de drøye er AMG Black Series, produsert mellom 2006 og 2008 – men de er det ikke mange av i Norge. Selv ikke med et kjapt søk på den tyske bruktbildatabasen Mobile.de, fant jeg noen Black Series-utgaver av R171. Fortvil ikke, for SLK 200 K er ingen sinke i trafikken. Med 163 hestekrefter (184 etter facelift) gjorde den unna 0-100 på 8,3 sekunder (7,9 sek.). Den lille bilen er langt unna å matche MX-5 i lite vekt (1350 kilo) og er således ikke den mest kjøreglade lille-cabrioleten på markedet. Også den mer direkte konkurrenten BMW Z4 tilbyr mer kjøreglede enn SLK.
Kvalitetsmessig er R171 godt nytt. Ifølge Dekra gjør SLK det godt for sin type bil. De fleste delpunkter i deres undersøkelser viser gjennomsnittlig kvalitet, med positivt fortegn for motor/drivverk, karosseri og interiør. Motorer og girkasser kom fra Mercedes’ øvrige småbiler, så deler bør ikke være noe problem. Enkelte har opplevd problemer med kompressoren, men det hører med til sjeldenhetene. De nevnte Airscarf-problemene er også noe å se opp for, og sjekk som alltid at all elektronikk fungerer. Ikke minst gjelder det taket. Det elektrisk foldbare taket er en komplisert mekanisme, men et tak som ikke vil bevege på seg behøver ikke være verdens ende. Noe så enkelt som en lekkasje på grunn av en dårlig pakning i hydraulikksystemet kan være nok til at taket «sitter fast». -- Dette skrev vi: Bil 9-2004: BilNorge.no 4/11/2004: -- Fakta Motor Effekt Drivlinje Forbruk Dimensjoner (L/B/H) Vekt Fart Artikkel fra www.firmabil.no URL: |