De nye folkebilene: Kjekke og populære
BILTEST: Fordi SUV selger bedre enn noen gang, har vi sett nærmere på fire utfordrere til de tradisjonelle, kompakte familiebilene. Først publisert i Bil 2/3 - 2017. Hvorfor skifte ut den funksjonelle kompaktbilen med SUV, når det eneste du sannsynligvis oppnår er dårligere funksjonalitet til stivere pris? Fordi SUV-er er tøffere i trynet, har gjerne særpreg. Og akkurat det liker du. Så vi lastet opp og reiste vinteren i møte med fire nesten like som skulle vise seg å slett ikke være særlig like. Felles for testbilene er at de alle spiser vanlige familiebiler til frokost og blir aldri mette. Ikke det at den tradisjonelle familiebilen har avgått ved døden ennå, men uten ladbare eller i det minste hybride drivlinjer blir de stadig tyngre å selge. 4x4? Så grunnen til at halvparten av alle som kjøper CX-3 ender opp med en firehjulstrekker, har til nå vært den gunstige prisen sammenliknet med konkurrentene. Avgiftsjusteringene ved årsskiftet endret dette noe, og kan generelt komme til å tvinge 4x4-andelen ned. Bruddet Toyotaen konkurrerer med Mazda og Nissan Qashqai om oppmerksomhet. Der sjarmtrollet CX-3 knapt har plass til helgebagasjen, laster Qashqai det meste og byr på klart mest plass. Litt bak kommer Kia halsende med Niro, hybrid som C-HR den også. Likevel tar Niro mer i vei som et pauseinnslag i påvente av ladehybridens komme utpå høsten. Med god pris kan den ladbare lett bli en storselger. Tørste Det stemmer også for denne testen, men overforbruket i forhold til oppgitte tall er likevel betydelig. Der vi på Mazda CX-3 målte et overforbruk på 16 prosent, var det 43 prosent for Toyota C-HR og hele 55 prosent for Kia Niro, de to siste begge hybride. På de neste sidene kan du lese om hvordan det gikk med hver av bilene i testen. OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase. LES VIDERE:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |