Praktiske - men glemt
BILTEST: Hva skjedde med de gjennompraktiske flerbruksbilene, utviklet for å gjøre hverdagen enklere for alle og særlig for barnefamilier? SUV-ene spiste dem til lunch, og flerbruksbiler står knapt å bilkjøperes handleliste. Først publisert i Bil 7 - 2017. Opel oppgraderte Zafira, og Volkswagen kom med helt ny og enda mer praktisk Touran i fjor. Før det hadde Ford fikset på S-Max. Nå skal jeg ikke gjøre meg til dommer over folks bilvalg, for bildet inneholder også nye SUV-er med mer plass og flere praktiske funksjoner. I tillegg fyller de litt udefinerbare crossovermodellene grenselandet mellom flerbruksbiler, SUV-er og stasjonsvogner. Vi føler likevel viktigheten av å trekke fram disse tre MPV-ene, som har det meste av funksjoner og plass for å dekke forholdsvis krevende transportbehov innenfor akseptable ytre mål. Noen fellestrekk Med konseptet følger automatisk høy sittestilling og god oversikt i trafikken. De forholdsvis rette karosseriene gjør det lett å beregne bilens posisjon på veien. Alle har i tillegg følge-cruisekontroll, om enn med noe ulik køfunksjonalitet. Alle testbilene har gode skjermer og tilfredsstillende oppkoblingsmuligheter. Dessverre tilbys ingen av testbilene med hybrid-, ladehybrid- eller elektrisk drivlinje. Nissan e-NV200 Evalia er eneste sjuseters MPV med elmotor. Dropper varebilene Selv om modeller som Nissan Prairie (1982), Mitsubishi Spacewagon (1983), Renault Espace (1984), og Chrysler Voyager (1984) endret måten å tenke praktisk bil på, kom det setefleksible gjennombruddet først med sjuseteren Opel Zafira i 1999. OBS! - Opel Zafira Artikkel fra www.firmabil.no URL: |