Mer komplett enn noen gang
De transportørene og vareeierne som tør la være å komme på årets Transport & Logistikk-konferanse mandag og tirsdag er tøffe, mener arrangør Jo Eirik Frøise. – Uten å ta munnen for full vil jeg påstå at årets konferanse vil bli den beste vi har arrangert i vår 59-årige historie. Her blir det kamp om plassene, sier Jo Eirik Frøise, direktør for Transport & Logistikk 2017, til YrkesBil. Den sindige sunnmøringen vet hva han snakker om. Selv har han vært primus motor for konferansen siden 2004, og vært sterkt delaktig i å bygge den opp til å bli en av næringens viktigste møteplasser. – Da jeg overtok for 13 år siden var det snakk om ei «utstilling» med fire rollups fra de store samlasterene og et ett-løps konferanseprogram på én dag, som samlet i underkant av 200 mennesker, forteller Frøise. Viktig møteplass Rundt 80 utstillere vil være tilstede, deriblant MAN, Volvo, Scania, påbyggerne Bussbygg og Egenes Brannteknikk, samt Norges Lastebileier-Forbund. Totalt skal 102 foredragsholdere eller paneldeltagere i ilden i det omfattende seminarprogrammet som strekker seg over to dager. De seneste tre årene har antall deltakere stabilisert seg på over 800. – Dette forteller meg at transport- og logistikkbransjen i Norge trenger et slikt samlingspunkt. Her treffes mange av de viktigste beslutningstakerne i bransjen, så de transportørene og vareeierne som tør la være å komme er tøffe, sier Frøise. Miljø og penger Årets svært innholdsrike program er delt inn i tre hovedgrupper: logistikk, transport og politikk. – Det blir blant annet stort fokus på vareeierne, de som kjøper transporten, med flere bedrifter som kommer og forteller hvordan de tenker rundt pris, kvalitet og leveringstid. Her får vi høre «best case»-eksempler fra blant annet Atea, Elkjøp og Ekornes, forteller Frøise. Torbjørn Johannson, styreleder i Asko, kommer også for å snakke om «100 prosent fornybart drivstoff» og hvordan selskapet blir selvforsynt med ren energi. Vi kan jo håpe at han samtidig vil fortelle mer om de fire hydrogenlastebilene Asko bygger sammen med Scania, som etter planen skulle rulles ut på norske veier i høst. Spennende blir det også å høre hva direktør Ellen Hambro i Miljødirektoratet vil svare på spørsmålet «Veien mot nullutslipp – hvor skal vi sette inn ressursene?», for ikke å snakke om hva transport-ringreven Erling Sæther, tidligere NHO – nå rådgiver i Flowchange AS, vil svare på sitt spørsmål: «Hvordan utvikle en godsstrategi for Norge?». Et innlegg som ikke har et spørsmålstegn i tittelen, men som likevel er litt svevende, er det som direktøren i DHL Express Norway AS, Terje Aarbog, skal snakke om: «Fra transportør til drone-navigatør». Det gir oss lyst til å spørre om hva og hvor mye det er realistisk å frakte med droner i Norge i overskuelig fremtid. Lover tøffe spørsmål – Alle skal få sitte på rad og rekke å svare. Jeg er spent på hva de vil si, sier Frøise. – De vil vel si «ja»? – Det vil de nok. Men så har vi noen oppfølgingsspørsmål, da, humrer Frøise før han blir mer alvorlig igjen: – Det har vært en stor utvikling for eksempel innen digitale løsninger og krav til leveringshastighet. Folk bestiller varer på nettet og vil ikke ha det levert om ei uke, de vil ha det «i går». Det setter en del krav til dem som skal bringe varene ut, og det er bakgrunnen for spørsmålet. Millionkontrakter – Da må de være konkrete – og kan ikke dra historien om bestefaren som startet bedriften, også videre. De må komme til poenget umiddelbart, sier Frøise. Arrangøren har adoptert konseptet «Meet to Mingle» fra konferanser i utlandet. – Det vil si at vi har all servering i utstillingslokalet og har ryddet vekk møbler, slik at folk ikke kan sette seg ned utenfor utstillingsområdet. På den måten «tvinger» vi deltakerne til å være i utstillingslokalet, forteller Frøise og trekker frem en skikkelig suksesshistorie for å understreke hvor viktig dette er: – Vi har fått tilbakemelding om en utstiller som fikk en kontrakt på 40 millioner kroner, som følge av kontakt som ble knyttet på utstillingen. Firmaet kunne fortelle at de kan stå 10 år på Transport & Logistikk uten å oppnå noe og bare bruke under 1 prosent av hva de har tjent. Slike historier varmer en kremmersjel fra Sunnmøre, sier han. Studenter blir sjefer Siden 2007 er det også utdelt egne studentpriser for den beste bacheloroppgaven og beste masteroppgaven. – Nå ser vi at de første prisvinnerne er tilbake som ledere av bedrifter. Det er gøy, sier Frøise. **Denne artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 9 - 2017** Ikke abonnent? Bli det her - og få de beste reportasjene først! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |