Klar for Wales
To nordmenn stiller til start i WRC-klassen i helgens Wales-rally – pluss en som får fabrikksete for første gang i WRC2. Andreas Mikkelsen, som endelig har fått kontrakt for neste år, sjokkåpnet i Rally Spania i sitt første løp i Hyundai. Han tok ledelsen etter første dag, og selv om den ikke holdt hele helgen, viste nordmannen at han og Hyundai kan være en veldig god match. Det var på grusen i Spania Mikkelsen herjet, og med tanke på at Wales-rallyet er et rent grusrally, kan det være duket for en god helg for Mikkelsen. - Jeg har riktignok ikke den beste startposisjonen, men det skal være mulig å gjøre det godt likevel. Jeg er fornøyd med en pallplass, og tror det blir vanskelig å vinne – men umulig er det selvsagt ikke, sier Mikkelsen. Grusen i Wales kan derimot fort ende opp som gjørme. De walisiske værforholdene er omtrent like uforutsigbare som uttalelsen av walisiske ord, og et regnskyll er aldri langt unna. - Det er et veldig uforutsigbart løp. Været spiller en stor rolle, for det skifter veldig fort. Regn, vind og tåke – og det kan hende det fryser på også. - Noe av det vanskeligste i Wales er å forutse hvilket feste vi har. Når vi kommer rundt en sving, kan vi i det ene øyeblikket bli overrasket over hvor godt festet er, mens vi i neste sving kan oppleve ikke å ha feste i det hele tatt. Selv om det er et grusløp, er det nesten uten unntak gjørme på alle prøvene. Hvis det kommer regn i tillegg, blir det et gjørmebad på de middels raske veiene, forteller Mikkelsen. Han burde vite hva han prater om, for tilbake i starten av rallykarrieren bodde han nemlig i Wales – og debuten i Rally Wales kom allerede i 2006. - Det blir litt som å kjøre på hjemmebane. Jeg liker prøvene og selve løpet, sier Andreas Mikkelsen, som i år deltar i Wales Rally GB for sjuende gang. Også Mads Østberg ser frem til Wales. - I Wales har jeg en reell mulighet til å kjempe om seier eller pallplass. Det er et rally jeg liker godt på klassiske grusveier i skogen og jeg har to pallplasser her fra før. Høsten har dessuten gitt gode svar og bekreftelse på at vi har tempoet inne, sier Østberg. - I Spania ledet jeg etter fire fartsetapper på grus første dagen. Vi hadde også en god følelse etter innhoppet i Rally Hedmarken i september, der vi kunne teste oss fram til et godt oppsett på grusveier som ikke er så ulike de vi skal kjøre på i Wales. For Østberg blir helgen også en audition for å finne neste års kartleser. Denne helgen er det svenske Emil Axelsson som skal assistere Østberg. - Torstein Eriksen var med i Finland og Spania og gjorde en glimrende jobb. Emil leste notene i Rally Hedmarken, men jeg ønsket å vurdere Emil under en full VM-runde for at det skal bli en rettferdig prosess mellom disse to gutta. Men allerede nå vet jeg at jeg har to meget gode kandidater å velge på, og det føles bra før neste sesong, sier Østberg. Østberg har enda ikke sikret seg kontrakt for neste år (han kjører i år en Ford Fiesta WRC for Onebet Adapta World Rally Team), men det jobbes tydeligvis som om neste år er spikret. Det er det altså ifølge Østberg ikke. - Nei, og det betyr vel helst at jeg ikke vil si noe om det ennå. Det er flere alternativer, både med eget team eller i et sete med mer offisiell status. Vi jobber med saken og etter Wales starter prosessen for fullt med å få ting på plass, sier han. I WRC2-klassen får Ole Christian Veiby for første gang delta som fabrikkfører. Det gjør han for Skoda-teamet. - Å få sjansen for et fabrikkteam i VM er en spennende mulighet for meg. Det er dette jeg har jobbet for i alle år, og endelig skjer det. Utrolig kult, sier Veiby. I helgens VM-runde i Wales utgjør han et trebilsteam sammen med svenske Pontus Tidemand, som allerede har sikret seg VM-gull i WRC2-klassen, samt finske Juuso Nordgren. - Det er fjerde gangen jeg kjører Wales Rally GB, så jeg føler at jeg kjenner løpet godt. Vi har forberedt oss bra, og kan prøvene fra tidligere år. Det er selvsagt betryggende, sier han. Testingen av Skodaen har foregått på «Wales-aktige» underlag i Tsjekkia, noe som ifølge Veiby har gitt god oppladning. VM-runden i Wales er kjent for lange dager. Spesielt lørdag blir en maratondag på rundt 17 timer før de kan ta kvelden. - Å kjøre fra morgen til kveld er uvanlig lenge – men samtidig typisk for Wales. Det er en påkjenning, og da er det selvsagt greit å være i god fysisk form. På transportetappene kommer jeg nok til å la Stig Rune (Skjærmoen, kartleser, journ. anm.) få kjøre en del, slik at jeg kan slappe av innimellom, sier Veiby. Tidsplan Wales Rally GB 2017 (Wales er 1 time bak Norge) Torsdag 26. oktober Fredag 27. oktober Lørdag 28. oktober Søndag 29. Oktober Artikkel fra www.firmabil.no URL: |