[]
[] [firmabil.no] []

Nikola-sjefen vil bygge lastebilfabrikk i Norge


Brede Høgseth Wardrum



Trevor Milton, mannen bak hydrogen-trekkvogna Nikola One, nøyer seg ikke med å selge lastebiler til norske kunder. Han vil gjerne bygge dem her også.

Den karismatiske lastebilgründeren har denne uken vært på besøk i Norge, blant annet for å snakke på Zerokonferansen.

I typisk amerikansk stil, med dyp innlevelse og store ord «rett fra levra», presenterte han sine storstilte planer for hvordan Nikola Motor Company og deres hydrogendrevne lastebiler skal revolusjonere transportbransjen i tiden fremover.

– Vi vil snu opp ned på de tradisjonelle forretningsmodellene, og har allerede skapt en del hodebry for mange av de etablerte aktørene. Man kjøper ikke en lastebil av oss, man leaser den. Kundene betaler per mile, «and thats it». Vi selger en komplett pakke, med bil, hydrogen, vedlikehold og servicer, uttalte Milton på konferansen.

Han fortsatte med å skryte av hvor lønnsomt forretningskonseptet skal bli for transportørene:

– I USA kan vi spare lastebileierne for 15-30 prosent av kostnadene sammenlignet med en dieseldrevet lastebil, og da snakker vi i et land med en av verdens laveste dieselpriser. I et land som Norge, med høye priser, vil besparelsene selvsagt være større.

Møte i Oslo
Nikola-bilene har på kort tid vakt oppsikt verden over, med sitt futuristiske design og alternative drivlinjer med 1.000 hestekrefter og null lokale utslipp.

I Norge har transportselskaper som Tine, Tenden og VT Gruppen latt seg imponere, og de var raskt ute med å legge inn bestillinger og betale depositum for lastebilen – som ennå ikke er produsert. Faktisk har ikke selskapet bygget noen fabrikk ennå.

Det var derfor mange som var spente på hva Trevor Milton ville si, da han onsdag kveld møtte et knippe sentrale aktører fra norske veimyndigheter, politikere, næringslivet, transportbransjen og leverandører av hydrogen, i et møte hos Norges Lastebileier-Forbund i Oslo.

YrkesBil var også tilstede på møtet, og kunne observere hvordan mange av tilhørerne rettet seg opp i stolen da Milton avslørte store planer for Norge.

– Alle spør meg «hva trenger du for at vi skal få se lastebilene dine her i Europa?». Svaret er at jeg trenger en ordrereserve på minst 5.000 lastebiler i det europeiske markedet. Får jeg det skal jeg klare å overbevise styret i Nikola Motor Company om å etablere en Europa-fabrikk, og hvorfor ikke etablere den i Norge? Dere importerer jo alt mulig, det er vel på tide at dere begynner å eksportere noe også, sa amerikaneren, før han la til:

– Håper dere ikke tar dette som en fornærmelse, for det er bare godt ment. Jeg ville i alle fall elske å se en fabrikk her. Det kan skapes minst tusen nye jobber.

Lederposisjon
Milton er selvsagt klar over at lønningene i Norge er høyere enn i mange andre europeiske land, men ser ikke det som noe hinder.

– Fordelen er at de norske lønningene er omtrent på det nivået vi har i USA for høyt utdannede ansatte. Dermed vil forretningsmodellen vår fungere like bra her som i USA. Jeg håper den norske regjeringen vil hjelpe oss med å etablere fabrikk her, dersom vi skal inn i det europeiske markedet. Norge kunne med det ta en lederposisjon i produksjon av hydrogendrevne lastebiler, fortsatte Milton.

Lederen av transportkomiteen på Stortinget, Helge Orten (H), likte det han hørte:

– Fortell oss hvor og når, så er vi klare til å starte samtaler, kvitterte stortingsrepresentanten med et stort smil.

Torfinn Belbo fra Zero lurte på hvor mye investor-midler som vil trengs for å bygge en fabrikk i Norge.

– Rundt 500 millioner dollar. Det høres ut som mye penger, men er egentlig ikke så mye. Og det er mange måter å skaffe det på, lød svaret fra Milton.

Norge følger EU-regler
NLF hadde i forkant av møtet onsdag tatt med Milton ut på norske veier med en semitrailer. YrkesBil spurte derfor amerikaneren hva han tenker om de norske veiforholdene, med tanke på lastebilene han planlegger å bygge.

– Dersom våre biler skal brukes her vil det kreve et redesign av chassiset, primært på grunn av lengdereglene i Europa. Vektene er ikke noe problem, chassiset er designet for 70 tonn og drivlinjen tåler mye mer. Hvis vi bestemmer oss for å lansere lastebiler i Europa vil vi bruke samme drivlinje som i USA, men samtidig gjøre nødvendige lengdetilpasninger på chassiset. En Europa-modell vil også få et annet design på hytta, slik at den får flat front, sier Milton til YrkesBil.

– Vil de norske kundene som har bestilt biler fra deg få dem levert her?

– De nåværende modellene vil kreve noen dispensasjoner fra norske myndigheter. Får vi det kan de første testbilene komme i 2019-2020. Men som sagt kan det være vi vil lage en Europa-modell. Det er noe vi jobber med å se på nå.

Bjørne Grimsrud fra Statens vegvesen var tilstede på møtet onsdag, og sa de gjerne kan møte Nikola for å snakke om enkeltdispensasjoner. Men han understreket at Norge følger EU når det gjelder det permanente regelverket rundt lengder, vekter og andre tekniske spesifikasjoner.

– Vi ser det ikke som aktuelt å gjøre nasjonale unntak, eller lage egne nasjonale lover og regler, sa Grimsrud.

Trenger fyllestasjoner
I USA vil Nikola selv bygge nullutslipps solcelle-anlegg som skal produsere mer enn 100 megawatt og bruke elektrolyse til å produsere hydrogen av vann. Selskapet har også lovet å ha på plass 50 stasjoner for fylling av hydrogen i USA og Canada innen 2020.

I Norge er det svært få fyllestasjoner for hydrogen, påpekte Inger Lise Nøstvik i Drivkraft Norge, som mener politikerne har et ansvar for å legge til rette for bedre infrastruktur.

– Mange er positive til hydrogen som drivstoff, men det skjer lite. Ulike støtteordninger er også viktig om man skal lykkes med hydrogen, sa Nøstvik.

Milton poengterte at han er interessert i å komme i dialog med leverandører av hydrogen og spille på lag for å bygge opp et infrastrukturnett, dersom Nikola skal lanseres her.

– Vi undersøker hvor mange hydrogenstasjoner vi trenger for å dekke landet, og hvilke muligheter det er for produksjon av hydrogen. I tillegg ser vi på hvordan vi skal utføre servicer og vedlikehold på bilene. En av grunnene til at jeg er her i Norge nå er å snakke med mulige partnere, sier Milton.

Forhåndsordrer verdt 6,5 mrd. dollar
En eventuell Norges-etablering ligger imidlertid langt frem i tid. Først er det hjemmemarkedet USA som gjelder. Milton fortalte at planen er å sette de to klasse 8-modellene som er vist foreløpig – Nikola One og Nikola Two – ut i flåtetester på amerikanske veier i august eller september neste år.

Serieproduksjon skal starte i 2021, og tidligere i høst ble det kjent at Bosch skal delta i den videre utviklingen og byggingen av lastebilene.

– Målet er å bygge 100 lastebiler det første året, 1.000 det andre året og fortsette økningen opp til 35.000 lastebiler årlig i løpet av det syvende året. Vi ligger godt i rute for å følge planen, men det gjenstår fortsatt mye arbeid. Vi skal bruke 1,5 milliarder dollar på å bygge en fabrikk, men først må vi avklare hvor i USA fabrikken skal ligge, fortalte gründeren.

Alle som bestiller en Nokla-lastebil må betale inn 1.500 dollar i depositum. Ifølge Milton har selskapet nå mottatt forhåndsordrer verdt 6,5 milliarder dollar.

Tesla har nok vært en inspirasjon på mange måter for Milton, men han forsikrer at den finansielle situasjonen i hans selskap er langt bedre enn hos den gjeldstyngede konkurrenten som flere ganger har måttet utsette lanseringen av sin elektriske trekkvogn.

– Nikola Motor Company har null gjeld, vi startet selskapet med cash og har mye cash på hånden. Vi har ikke brukt en eneste penny av depositumsinnbetalingene, understreket han.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: