StreetScooter snuser på Norge
– Vi er ikke i Norge med våre elektriske varebiler ennå, men forhåpentlig vil det skje snart, sier avdelingsleder Stefan Meinert hos bilprodusenten som eies av Deutsche Post. Nå kommer også 20 kubikks påbygg etter påtrykk fra en baker. Meinert vet selvsagt godt at Norge er et betydelig marked for elektriske biler, og at stadig flere restriksjoner og gebyrer for fossile biler rundt de større norske byene ikke gjør lette elektriske nyttekjøretøy mindre aktuelle i tiden fremover. – Det er helt klart interessant for oss å ta del i dette markedet. Når det blir og hvordan det skal skje kan jeg ikke si noe om her og nå, men jeg håper og tror det vil skje snart, fortalte Meinert da YrkesBil traff ham på nyttekjøretøymessen NUFAM i Karlsruhe nylig. Her gjorde selskapet ganske mye ut av seg, med en stor stand hvor de viste frem de elektriske varebilene Work og Work L med ulike påbyggvarianter. I tillegg hadde de med et par elektriske varesykler med lastekasse på. – Vi opplever for tiden stor interesse for produktene våre fra eksterne kunder, sier Meinert. XL kun internt YrkesBil har tidligere fortalt historien om hvordan det tyske postverket plutselig ble bilprodusent. Kortversjonen er at de lette etter en elektrisk distribusjonsbil som passet deres behov, og da de hadde lett «lenge nok» uten å treffe blink blant de etablerte bilprodusentene kjøpte de like godt start up-bedriften StreetScooter og begynte å utvikle elektriske varebiler etter eget hode. Selskapet ble startet i 2010 av tre teknologiinteresserte gründere, og konseptet deres var å bygge små batterielektriske nyttekjøretøy. Ikke noe jåleri, blanke overflater og «dilldall», men robust kvalitet og enkle men funksjonelle løsninger tiltalte åpenbart postverket. I starten ble bilene produsert kun for internt bruk i posten, men etter hvert ble det åpnet for salg til tredjepart. Nå er produksjonskapasiteten på 10.000 biler per år i ferd med å dobles. – Da jeg startet i bedriften for to år siden var vi 120 ansatte, nå er vi 250. Det er en helt utrolig reise, sier Meinert. Produsenten bygger i dag modellene Work og Work L, med lastekapasitet på henholdsvis 740 kilo/4,3 kubikk og 960 kilo/8 kubikk. Begge disse selges nå også til eksterne kunder. I tillegg ble det i juni kjent at StreetScooter har inngått samarbeid med Ford om produksjon av en batterielektrisk distribusjonsbil basert på chassis fra Transit 2T. Bilen som får navnet StreetScooter Work XL skal utstyres med påbygg konstruert etter Deutsche Post og DHL Pakets egne spesifikasjoner. Varianten skal imidlertid kun bygges for internt bruk, i alle fall til å begynne med. Bakeri-bilen – Da han ikke fant noen elektriske nyttekjøretøy som passet hans behov, kom han til oss. Vi sa at det kunne være mulig å bygge en større kasse bak på vårt Work L-chassis, og han satte oss da i kontakt med påbyggeren TBZ, forteller Meinert. Sammen utviklet de en bil med 20 kubikkmeter lastevolum, altså godt over det dobbelte av Work L. Bilen har fått navnet BV-1 (Bakery Vehicle One), og markedsføres som Tysklands første serieproduserte 3,5 tonns el-varebil, med en antydet nyttelast på rundt 1.400 kilo. – Når det gjelder vekter er det ennå ikke avklart hvor mye chassiset tåler. Bakakslene fra TBZ tåler 3,5 tonn totalvekt, men vi er ikke sikre på om Work L-akselen foran tåler det. Work L har en totalvekt på 2,6 tonn, så det er jo et hopp opp, sier Meinert. På NUFAM-messen viste de en prototype som nå klargjøres for homologering og visning for tyske typegodkjenningsmyndigheter. – Så snart vi får grønt lys går bilen i serieproduksjon. I første omgang forventer vi å lage mellom 100 og 200 slike biler for bakeren og noen av hans bransjekolleger som han også har «rekruttert». – Hvordan er etterspørselen etter elektriske kjøretøy i denne størrelsen? – Stor! Vi har mange forespørsler fra eksterne kunder om Work XL (Transit-utgaven), men siden den i første omgang bygges kun for Deutsche Post vil det bli bilen vi lager i samarbeid med TBZ som blir tilbudet i denne størrelsen til eksterne kunder, sier Meinert. LES OGSÅ: Spionasje - på et lavt plan Ingen hurtiglading Bilen vil bli tilgjengelig med to typer batterier: 33 kW og 44 kW, og det antydes rekkevidde på mellom 100 og 150 kilometer. Prisen med det store batteriet er 61.000 Euro, 55.000 med det lille. Kunder i Tyskland kan få inntil 4.000 Euro i fratrekk som følge av en «miljøpremie» fra tyske myndigheter. For Norge, hvor det er færre incentiver på kjøp av elektrisk varebil, kan nok prisen kanskje virke i høyeste laget. Et annet ankepunkt er ladetiden, rundt 10 timer fra tomt til fullt for det lille, og 13 timer for det store. Foreløpig finnes ingen hurtiglading. – Det er mulig vi kan tilby hurtiglading i løpet av neste år, uten at jeg kan love det her og nå, sier Meinert, og legger til: – Faktisk har hurtiglading aldri vært et tema for oss, siden vi utviklet bilen for Deutsche Post. De trenger ikke hurtiglading, de har all verdens tid hele natten for å lade bilene – og det holder for dem. Men vi ser at når bilen skal selges til eksterne kunder vil det bli nødvendig å utvikle hurtiglading.
StreetScooter TBZ BV1 Elektrisk varebil Batteri: 33 / 44 kWh Tillatt totalvekt: 3,5 tonn* Nyttelast: 1.400/1.340 kilo* Innvendige mål i påbygg (L/B/H): 4.117/1.975/2.150 mm Rekkevidde: 100 / 150 km Ladetid (0-100%): 10 / 13 timer Pris: 55.000 / 61.000 Euro *Vektene er oppgitt av påbyggeren TBZ, men det er ikke avklart hva de endelig blir.
**Artikkelen sto først på trykk i YrkesBil nr. 10 - 2017. Abonnentene får de beste reportasjene først. Ikke abonnent? Bli det her!** Artikkel fra www.firmabil.no URL: |