[]
[] [firmabil.no] []

Daimlers amerikanske elbuss


Jon Winding-Sørensen
Foto: Daimler



Det er mange og lange omveier som førte til den første produksjonsklare elbussen Daimler har vist, og skal bygge, i USA.

Thomas Built Buses kan høres ut som et underlig merkevare-navn. Men ikke desto mindre – det er det de heter.

Et tradisjonsrikt selskap med røtter tilbake til 1916, året da Southern Car Company gikk konk og Perley Thomas måtte se seg om etter noe å gjøre.

«Car» i selskapnavnet viste ikke til biler, men til street-cars; trikker. Kanskje ikke så veldig overraskende ble det selskapet Thomas etter hvert stiftet døpt Thomas Car Works.

Sikkerhet i fokus
Utrolig morsom historie, men vi får hoppe over noe – i 1930 bygde de sin siste trikk, så fulgte noen år på randen av det økonomiske stuper før de bygde sin første buss – en helelektrisk trolley-buss for sikkerhets skyld, i 1936. 

Deretter ble det fort spesialisering på skolebusser og allerede i 1939 sto Thomas i spissen for å utarbeide et føderalt skolebuss-sikkerhets-regelverk på 44 punkter.

Det bør Stuttgart merke seg – tiår før sikkerhetsarbeidet ble satt i system i Europa.

Det var forresten da man ble enige om at alle amerikanske skolebussene skulle bli gule også.

Så gikk det slag i slag og det var tredjegenerasjon Thomas som ga etter da Freightliner kjøpte dem i 1998. Da hadde navnet deres vært Thomas Built Buses siden 1972, og Freightliner hadde vært eid av Mercedes-Benz siden 1981.

Det var historietimen for i dag.

160 km. rekkevidde
I forrige uke hadde National Association of Pupil Transportation sin årlige konferanse i Ohio og selvfølgelig dukket Thomas opp der også.

Men denne gangen med noe helt nytt. Riktignok kunne man ved første blikk tro at det var den velkjente Saf-T-Liner C2 det dreide seg om, men så leste man etternavnet: Electric Bus.

Den ble fort døpt Jouley – som en blanding av Joule og Jolly – med 160 kW batterier får den en rekkevidde på 160 km. Og skal begynne å frakte inntil 81 skolebarn en gang i 2019. Det er da den skal i produksjon blir det lovet.

PS. Du finner mye mer buss-stoff i kommende YrkesBil (nr. 11).


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: