[]
[] [firmabil.no] []

Fjesløft for Cactus


Terje Ringen



Nå er Citroën C4 Cactus kommet omtrent midtveis i sin livssyklus. Det betyr facelift og tekniske oppgraderinger.

– Citroën C4 Cactus har blitt betydelig oppgradert, og blir blant annet første bil på det europeiske markedet utstyrt med Citroëns nye Progressive Hydraulic Cushions støtdempere, skriver importøren i sin pressemelding.

Det skal altså spesielt være på komfortsiden endringene er betydelige i den oppgraderte modellen som også har fått noen endringer i det karakteristiske designet. Komfort på nivå med C4 er hva vi blir lovet.

I tillegg kan C4 Cactus nå leveres med inntil 12 førerassistentsystemer, og den har nye tilkoblingsløsninger og moderne motorer.

Det populære Airbump-panelet på dørene er på plass, dog redusert i størrelse og flyttet lavere. 

Med 31 ulike muligheter for personalisering, inkludert ni eksteriørfarger og fire fargepakker, har kundene mulighet til å skape en bil som passer egen smak.

– Ved å ta i bruk alle komponentene i Citroëns Advanced Comfort-program løfter nye C4 Cactus standarden for komfort i kompaktklassen betraktelig, leser vi i pressemeldingen. Og nettopp komfort har jo vært Citroëns force i en årrekke.  

– Ved hjelp av understellet med den helt nye Progressive Hydraulic Cushions-teknologien filtrerer C4 Cactus effektivt vekk ujevnheter i veien og gir passasjerene følelsen av å sitte på et flygende teppe, leser vi videre.

Og så:

– Bilen blir også den første i verden som leveres med de nye Advanced Comfort-setene med økt sittekomfort. Kombinert med vesentlig forbedret støydemping sørger disse nyhetene for å gjøre C4 Cactus klasseledende på komfort.

Blant digitale støttesystemer som nå blir tilgjengelige i Cactus er Active Safety Brake, skiltgjenkjenning, filskiftvarsel, blindsoneovervåkning og Driver Attention Alert.

Det blir også mulig å «speile» skjermen fra smarttelefonen ved hjelp av Android Auto, Apple CarPlay eller MirrorLink.

Se endringene på denne videoen (saken fortsetter):

Bilen kan leveres med tre ulike bensinmotorer og én dieselmotor på 100 hestekrefter ved lansering.

Høsten 2018 vil den være tilgjengelig med to dieselmotorer. Alle bensinmotorene er tresylindrede PureTech-motorer som byr på gode ytelser i kombinasjon med lavt forbruk.

Innstegsmodellen yter 82 hestekrefter i kombinasjon med manuell girkasse, mens de to andre bensinmotorene har turbo og yter 110 eller 130 hestekrefter.

Modellen med 110 hk kan leveres med femtrinns manuell girkasse eller en EAT6 automatgirkasse. PureTech 130-motoren leveres i kombinasjon med en sekstrinns manuell girkasse.

Hittil i år er det ifølge OFV registrert 366 nye C4 Cactus, hvilket gjør den til Citroëns tredje mest solgte modell etter C3 og C4 Picasso. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: