Tredje generasjon Mercedes CLS
Mercedes har i dag avduket tredje generasjon CLS – mer elegant og teknisk avansert enn noensinne. Men noen ny Shooting Brake blir det ikke. Dette er bilen for dem som ønsker elegansen til en coupé, men som finner det mest praktisk med fire dører. Mercedes CLS lyste opp i landskapet da den ble lansert i 2003, generasjon to kom i 2010, og nå står tredje generasjon klar på bilutstillingen i Los Angeles. Salget av CLS har vært beskjedent de siste årene. Kun to nye er registrert hittil i år mot seks samme periode i fjor. Men den er populær som bruktimport – gjennom slike kanaler har det kommet 37 biler hittil i år, samme antall som hittil i fjor. CLS Shooting Brake – den elegante stasjonsvognen som ble lansert i 2012 – kommer ikke i ny versjon. Til det har salget vært for beskjedent. Vi får regne med at interessen øker nå som det kommer en ny modell – de første bilene er på plass i Norge i mars 2018. Men den får tøff konkurranse fra nye Audi A7 Sportback samt den noe tilårskomne BMW 6-serie Gran Coupé. Nye CLS får en langt mer sportslig design enn forgjengeren, med en aggressiv front og en hekk som har mye til felles med coupéene i C-, E- og S-Klasse. For første gang tilbys CLS som femseter i stedet for med to separate bakseter. Årsaken er at kundene ønsker en mer praktisk bil. Det gjenspeiles også i bagasjerommet som nå får en kapasitet på 520 liter i tillegg til at baksetene kan felles ned i forholdet 40:20:40. (saken fortsetter) Interiøret domineres av to 12,3-tommers skjermer som henger sammen bak et felles glass. Luftdysene er omkranset av LED-lys som endrer farge etter temperatur-innstilling på klimaanlegget – de lyser rødt når temperaturen stiger og blått når den synker. Ved generasjonsskiftet flyttes CLS også over på en ny plattform med betegnelse MRA – den samme som benyttes for E-Klassen. Og den får tilgang til alt av elektroniske hjelpemidler som tilbys i den oppgraderte S-Klassen. I startfasen skal nye CLS tilbys med tre alternative seksere – to for diesel og en for bensin. Bensinmotoren har hele 367 hk og et 48 volts elektrisk system som virker som en lett hybrid som gir ekstra skyv ved kraftig akselerasjon og en «seilefunksjon» for å redusere forbruket når motoren går uanstrengt.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |