Chris Bangle med ny provokasjon
Chris Bangle er tilbake. Premiere til LA-utstillingen – som han arrangerte et helt annet sted. For en bil som ikke ligner noe annet du finner på gaten i dag. Chris Bangle har rockestjerne-aura i bildesign-verdenen – selv nå, ni år etter at han sluttet (ble kastet ut?) som BMWs sjefdesigner. Han har provosert, og til sist ble det vel litt for mye for noen – så han tok med seg en enorm marmorblokk, flyttet til Italia og skulle bli billedhogger. Men han har stadig dukket opp i bildesign sameheng senere, ikke minst som spirituell konferansier hver gang Car Design News og Interior Motives hadde sine Designers Nights for studenter og de etablerte, på de store bilutstillingene. Han har med andre ord aldri sluppet miljøet helt, og i det siste har det gått hete rykter om hva «Chris Bangle Associates» (som han italienske firma nå heter) drev med. Nå vet vi noe av det. Han hadde en skikkelig avduking av et nytt prosjekt. Bilen heter REDSPACE, den vises på bilutstillingen i Los Angeles, men selve festen og presentasjonen fant sted på Art Center i Pasadena – hans gamle skole. Bilen er kinesisk, like spennende og overraskende som den er underholdende. Den er backet av ikke nok en bilfabrikk, men av den kinesiske stat. En statseid gruppe som heter China Hi-Tech Corporation har hittil nøyd seg med ganske kjedelige elbiler, slike man bruker på en flyplass eller på store fabrikkområder. Men skal vi dømme etter lanseringsfesten, er det seriøse interesser (og penger) som står bak dette. Bangles prosjekt er en bil som skal være meget brukbar når den står stille. Denne er tre meter lang, pakket smartere enn en Fiat 500, men full av innovasjoner som gjør at man kan bruke den også de 90 % av tiden hvor en bil – statistisk – står bom stille i storbyer i Kina. Derfor kaller Bangle denne bilen for et resultat av 90/10-filosofien. Så det dreier seg først og fremst om interiøret, med smarte dører (pop ut og sleid) og førersete som kan dreis, passasjersete som kan skyves langt og et «kjæreste»baksete. Den har større benplass en det som burde være mulig innenfor så trange mål, og 17-tommers skjerm, fotmassasje og andre smarte detaljer avslutter denne avdelingen. Bilen skal selvfølgelig ha muligheter for selvkjør, men det er vel ikke lenger noe man behøver nevne? Redspace ser underlig ut. Rutene foran og bak stemmer slett ikke – det foran bølger seg utover, det bak har en Ford Anglia-vinkel. Skjermene buler ut foran, men trekker seg inn bakover. Og taket ser ut som et lokk. «Når unger tegner biler, tegner de noe sånt som dette» sier Chris Bangle. Men dette er gjennomført proft. Til å hjelpe seg med interiøret hentet han sin gamle BMW-kollega Swantje Rössner – som bl.a. har gjort interiøret til 7-Serien og X5. Og eksteriør-arbeidet ble ledet av tidligere Mazda-designer Atsuhiko Yamada. Resultatet er som vanlig når det gjelder Bangle, polariserende. Men det er veldig mye sunn fornuft her med det utgangspunktet han hadde. «Dette er ‘den tredje plassen’ kinesisk ungdom har» forklarer han. De har kontor, privat bor de trangt så de har nesten ikke privatliv, og de har den tredje plassen – slik som Starbucks forsøker å være. REDSPACE er deres private, lille område – men på hjul», forklarer han. Selv om bilen virker ganske fjern, forsikrer Bangle at den er på vei til å bli produsert. Med solvarme-avstøtende store glassflater, med aluminium i struktur og karosseri, med et tak med solceller, med nødvendige sikkerhetssystemer for å løse oppgaver i storbyer og med nok elektronikk til både å sikre skikkelig entertainment-miljø rundt den store skjermen, og til å gjøre bilen selvkjørende i tett bytrafikk. Han forteller også at de har samarbeidet med teknikere underveis, som forsikrer at i batteriutgave vil den faktisk få glimrende rekkevidde og meget akseptabel akselerasjon. Han fikk i hvert fall masse applaus «hjemme» blant alle studentene. Hva markedet eventuelt vil si står tilbake å se. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |