Økende motorutvalg fra Scania
Tre motorfamilier, 9, 13 og 16 liter – fra 280 til 730 hk har til nå vært tilgjengelig for Scanias nye lastebilgenerasjon. Nå kommer en helt ny 7-liters sekser samtidig som gassmotorutvalget utvides. Den nye «lille» motoren er først og fremst beregnet for urban kjøring, forteller Scania ved introduksjonen. De forteller om drivstoffbesparelser på inntil 10 prosent, på lavere støynivå og på lavere vekt. Dessuten legger de vekt på den type kjørbarhet som «kundene i krevende bymiljøer etterspør». Det er åpenbart også et moment her at motoren er spesielt egnet for det nye lave P-førerhuset med lav motortunnel. LES OGSÅ: Scania nærmer seg komplett Tre effektnivåer DC07 er det naturlige navnet på den minste motorfamilien fra Scania som er utviklet i tett samarbeid med en gammel partner: Cummins. Basis for nyskapningen er det som Scania kaller «en velkjent motor som er i bruk i flere hundre tusen forskjellige kjøretøy» hvilket høres ut som en forsiktig beskrivelse av Cummins ISB6,7. Anna Wingen, som har jobbet med denne motoren i utviklings- og forskningsavdelingen, presiserer imidlertid at her har de bygget inn alle egne kunnskaper om avanserte dieselmotorer og det er Scanias egne overvåkings og kontrollsystemer som er bygget inn. «Dessuten har den fått en helt ny turbolader og den nyeste versjonen av Scanias egenutviklede eksosetterbehandlings-system, som bare trenger SCR for å møte Euro 6 standarden», legger hun til. Samtidig med denne lille fortelles det at de har introdusert OC13 for gassdrift, samtidig som de presenterer en oppdatert av OC09 gassmotoren. Økende marked «Egenskaper som en tilsvarende dieselmotor, god kapasitet for tung langtransport og rekkevidde inntil 1000 km. på flytende LNG» forteller Henrik Eng, en av sjefene hos Scania Trucks. Det er nok ikke uten grunn at motoren ble lansert på Ecomondo-messen i Italia. Der er det et stort marked for gassdrevne kjøretøy. Men Scania er ikke i tvil om at dette markedet vil øke. «Det er betydelig interesse blant mulige kunder i Europa for å kunne kjøre langtransport på gass. De ønsker en løsning som gir alle gass-fordelene, for eksempel bedre total driftsøkonomi, uten noen ulemper», sier han. Det er selvfølgelig et vesentlig moment at man kan liste opp slike løsninger som «bærekraftig transportløsning». Scania nevner en reduksjon i CO2-utslippene på 15 – 20 % for naturgass og helt opp til 95 % for bio-metan. Lydsvak gange «Svært viktig har det også vært å sikre best mulig kjørbarhet, slik at ytelse og karakteristikk skal stemme overens med det man forventer fra en moderne dieselmotor», sier Folke Fritzon, senioringeniør på utviklingsavdelingen som har vært sentral i utviklingen av gassmotorene. Han forteller også at det er tennpluggen som definerer serviceintervallene for slike motorer. For denne er intervallene satt til 45.000 km. Denne nye 13-literen kommer alltid i kombinasjon md Opticruise. Men når det gjelder tankløsninger kan man velge. Scania tilbyr både LNG-tanker for flytende naturgass, og tanker som kan ta CNG – komprimert naturgass. I gassutgave får den femsylindrede 9-literen 280 eller 340 hk ved 1.900 omdreininger, og et imponerende dreiemoment på henholdsvis 1.350 og 1.600 Nm som hentes ut mellom 1.100 og 1.400 omdreininger. Felles for både den lille og den store gassmotoren er lydsvak gange slik at de er svært velegnet til jobber i tettbygde områder, også om natten. Begge motorene møter kravene i PIEK som stipulerer maks. 72 dB(A) i spesielt støyømfintlige områder. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |