McLaren minnes Senna
McLaren har nettopp avduket sin aller nyeste. Endelig en bil med et navn vi kan huske. Senna heter den. Det er et velvalgt navn. Dels fordi Ayrton Senna kjørte mer for McLaren enn for noen andre. Han kjørte Grand Prix for dem mellom 1988 og 1993 og ble verdensmester i tre av de årene. Men navnet er velegnet også fordi Senna fremdeles huskes som en av dem som kjørte hardcore-bilene, lenge før hybrider og andre kunstige hjelpemidler. Den nye bilen representerer nettopp det – så rå som mulig. Det har vært en Senna-modell tidligere også. Riktignok på to hjul, og Senna kjørte jo aldri for Ducati. Men han var glad nok i denne italieneren til at de bygget tre forskjellige Senna-serier mellom 1995 og 1998. 300 eksemplarer endte det med, og de ga gode bidrag til Senna Foundation. Veldedighet Det var et skikkelig party, langt unna de sydende intro-selskapene McLaren tidligere har arrangert – som den gangen for 20 år siden i Alexandra Palace, London. Første gang jeg hørte Jay Kay og Jamiroquai gjøre Cosmic Girl. Det var ikke mye rock’n roll i helgen, men derimot en stor auksjon. Den nye bilen, fikk vi vite, skal bygges i 500 eksemplarer og koste £ 750.000. Alle er solgt, fikk vi også vite, bortsett fra den som sto på gulvet. Vær så god – sett i gang og by! To millioner pund endte auksjonen på, rett til Senna Foundation. Dessuten går det en sum – det ble ikke sagt hvor mye – til stiftelsen for hver bil. Kjempeformål, utrolig det arbeidet slekten hans fortsetter å gjøre for underpriviligerte i Brasil. (artikkelen fortsetter) Runde tall Men den byr på nydelig runde tall: 800 hester og 800 Nm fra twin-turbo 4-liters V8-motoren, plassert dypt nede der bak, og bestyrt av en syv trinns kasse. Selvfølgelig er slike ytelser noe å bli imponert av, men selv er jeg enda mer imponert av vekten. Å dømme etter aero-finessene er det mye 720S her, og den er jo ikke akkurat plaget av overvekt. Litt under 1300 kg er lettest i klassen. Men nå kommer Senna – rett under 1200 kg. Vi har fått noen indikasjoner på hvordan de har klart det: for eksempel ved at hver av skjermene over forhjulene nå er i karbon og veier 650 gram hver. De på 720S er i aluminium og veier 2,2 kg. hver. Men, allikevel, å kutte vekk 100 kg er bra. Og da kan man også pakke vekk P1-argumentene – de med at denne bare har 800 hester, mens P1 byr på 903. For hold det opp mot vekten; 660 hk/tonn for Senna, rett under 650 for P1. Downforce Hvor stort det egentlig er må vi imidlertid vente med å få greie på, men jeg tror det blir imponerende. Se på den enorme hekkspoileren som er festet på oversiden. Her har teknikerne virkelig jobbet for å holde den vitale underflaten av «vingen» så ren som mulig. Jeg lover at det kommer til å gi resultater. Vi ser også at nå er noen av radiatorene flyttet bakover bak setene. Det betyr nok at denne bilen har fått to kjøleluft-kanaler og begge har flaps som er styrt av en elmotor. Sannsynligvis har vi mer aktiv aero på denne enn vi har sett tidligere. Ekstremt Kanskje er det lurt å bestille bilen med den mørke karbonplaten i stedet for «vinduet» nederst i dørene (ekstrautstyr). Slik at det ikke blir åpenbart for alle tilskuerne at denne bilen til de gradene har skremt føreren (eller passasjeren) slik at han må skifte benklær når han har kjørt inn i depotet og fått lukket porten etter seg. Som sagt, det vil ta litt tid før vi får alle hemmelighetene utlevert, men jeg tror ikke det er farlig å love 100 på under tre sekunder og mer enn 320 km/t i toppfart. Jeg tror også vi kan love at fetteren vil dukke opp i løpet av 2018. Den blir mindre bane-fokusert enn denne, og blir en tre-seter med tydelige spor av den opprinnelige F1. BP23 er kodenavnet på den, foreløpig. Det er vel for mye å håpe på at de vil døpe den Häkkinen? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |