[]
[] [firmabil.no] []

Det vanskelige bilvalget


Redaksjonen
Foto: Colourbox



Elbil, hybrid, hydrogen, diesel eller bensin? Mange er usikre på hva slags bil de skal velge. Å hive seg på utgående teknologi, eller ny og uferdig teknologi, kan bli dyrt, sier KNA.

– Aldri før har det vært så vanskelig å vite hvilken biltype man skal gå for. Det er krevende å sette seg inn i alle de nye teknologiene, og politiske tiltak skaper usikkerhet, sier generalsekretær Børre Skiaker i KNA, Kongelig Norsk Automobilklub.

Andelen diesel- og bensinbiler har gått ned de siste årene, viser tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Nå velger over halvparten av norske nybilkjøpere elbil eller hybrid, og andelen ventes å øke.

– For mange kan det likevel være lurt å vente med elbil og hybrid. I starten er teknologien dyr og dårlig. Senere, når den er testet ut og videreutviklet, blir den bra og forutsigbar, sier Skiaker.

Usikker andrehåndsverdi
Likevel er han overbevist om at nullutslippsbiler snart blir dominerende, spesielt i bynære områder.

– Elbilbatteriene vil bli mye bedre på kort tid. Om to år vil det trolig være normalt med kjørelengder på 40-60 mil, mens det i dag er vanlig med 20-30 mil. Du risikerer at andrehåndsverdien på den elbilen du kjøper i dag stuper, sier Skiaker.

Les: Nå kommer lynladerne

DNB-selskapet Autolease har 40 000 biler i porteføljen og har god innsikt i trendene. Stadig flere av deres leiebiler er elbil eller hybrid. Leaser du bilen, er det leasingselskapet som tar risikoen for uforutsette endringer i andrehåndsverdien.

– Årsaken til veksten i elbil og hybrider er først og fremst myndighetenes avgiftspolitikk som stimulerer til kjøp av ladbare biler. Endringen bremses av dårlig utbygd lade-infrastruktur og få elbiler med lang rekkevidde til fornuftige priser, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge.

Bruken avgjør valget
Hva bilen skal brukes til, bør avgjøre ditt bilvalg.

– Det er åpenbart fornuftig å kjøpe en elbil for bykjøring. Kjører man langt og mye, er diesel det beste, også økonomisk. Ladbare hybrider kan dekke begge bruksområdene, men batterikapasiteten er for svak på mange av dagens modeller, sier Marthinsen.

Nedgangen i diesel og bensin er et byfenomen. Der straffes fossilbilene med høye bomavgifter og dyr parkering, mens elbilene slipper unna og får samtidig bruke kollektivfeltet. Men ser vi landet under ett, har diesel og bensin fortsatt en sterk stilling.

– På bygda har man ikke de samme problemene med lokal forurensning. Lokalpolitikerne vil ikke finne på å bygge bomringer og fjerne parkeringsplasser. Der vil bensin- og dieselbiler kjøre i mange år fremover, sier Børre Skiaker.

Rimelige hybrider
I dag gjør hyggelige avgiftsavslag det gunstig å kjøpe hybridbiler. Man får kjente og kjære bilmodeller som også kan kjøre korte turer på elektrisitet.

Her ser du når det lønner seg å kjøpe ladbar hybrid

– I en periode med dårlig lade-infrastruktur er hybriden en god løsning, under forutsetning av at du kan kjøre mange mil i helelektrisk modus. Dessverre går de fleste litt for få kilometer på strøm. Hybridbiler kan forsvinne helt etter hvert som de helelektriske bilene blir bedre. Det kan påvirke andrehåndsverdien av dagens hybridbiler, sier Skiaker.

Biler som går på hydrogen er et annet alternativ som gir null utslipp. Den største utfordringen med denne typen er at det finnes svært får hydrogenstasjoner.

– Det ser dessverre ikke ut som politikerne har særlig fokus på denne teknologien, sier Skiaker.

Les også: Legger til rette for hydrogen

Et følelsesvalg
Så, hvilken bil bør du velge?

– Man må vurdere hva bilen skal brukes til, hvor den skal kjøres, hvor mye penger man vil bruke og hva som betyr noe opplevelsesmessig. Bilkjøp handler om behov, trygghet og følelser. Å velge en bil som gir gode reiseopplevelser og glede er viktig, spesielt hvis du bruker mange timer i bilen, sier Børre Skiaker i KNA.

Fordeler og ulemper med de ulike teknologiene:

Bensinbil

Fordeler

Ulemper

Velprøvd, pålitelig og rimelig teknologi

Straffes med høye avgifter og bompenger

Blir fort varm og passer bra for småkjøring

Slipper ut mest CO2

Moderat lokal forurensning i forhold til diesel

Dyrt drivstoff

 

Dieselbil

Fordeler

Ulemper

Velprøvd, pålitelig og rimelig teknologi

Mer lokal forurensning (NOx) enn bensinbiler

Bra på langkjøring

Høye avgifter og bompenger i byene

Rimelig drivstoff og lavt forbruk

Risikerer å bli rammet av midlertidig kjøreforbud og andre politiske tiltak

Moderat innvirkning på klima i forhold til bensin

 

 

Elbil

Fordeler

Ulemper

Ingen engangsavgifter eller mva. ved bilkjøp

Teknologi som fremdeles er under utvikling

Lavere årsavgift

Kort reell rekkevidde på mange modeller

Lave driftskostnader

Fortsatt for dårlig lade-infrastruktur

Gratis parkering, bompassering og fergebillett

Usikkerhet rundt fremtidig verditap

Kan kjøre i kollektivfelt

 

Mer miljøvennlig enn alternativene

 

 

Hybridbil

Fordeler

Ulemper

Lavere engangsavgifter enn bensin- og dieselbiler

Veier mer og kan derfor bruke mer drivstoff

Null utslipp på korte turer

Teknologi som fremdeles er under utvikling

 

Hydrogenbil

Fordeler

Ulemper

Ingen miljøskadelige utslipp

Svært få hydrogenstasjoner

Like lang rekkevidde som fossildrevne biler

Teknologi som fremdeles er under utvikling


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: